Az üzem az amerikai Plug Power elektrolizáló rendszerét alkalmazza, amely lehetővé teszi, hogy megújuló forrásból származó elektromos áram segítségével évente 1600 tonna zöld hidrogént állítsanak elő, ezzel 25 000 tonnával csökkentve a finomító éves szén-dioxid-kibocsátását. A zöld hidrogént a Mol elsődlegesen saját hálózatában, az üzemanyaggyártás során használja fel.
Léptéket váltottunk a zöld hidrogénüzem átadásával - fogalmazott Százhalombattán az energiaügyi miniszter, Lantos Csaba. Európának jelenleg 62 százalékos az energiafüggősége;
Magyarország az energia 64 százalékát importálja, a krízis azonban azt mutatta meg, hogy ez túlságosan nagy kitettség
- hangsúlyozta. Ezért fogalmazták meg az energiaszuverenitás központi gondolatát, melynek lényege, hogy több energiát kell megtermelnünk Magyarországon.
A miniszter ismertette, hogy Magyarország üvegházhatású gázkibocsátása a világ kibocsátásának 0,15 százaléka. A terv az, hogy az EU elvárásaihoz illeszkedve Magyarország is karbonsemleges legyen, de belátható időn belül a nagyipari technológiák mellett csak az érhető el, hogy annyit bocsátunk ki, amennyit el is nyel a természetes közeg, illetve az új technológiák - tette hozzá.
Az új technológiával fokozatosan kiváltható a földgáz alapú gyártási eljárás, amely jelenleg a Mol-csoport teljes szén-dioxid-kibocsátásának egyhatodát teszi ki. A társaság elkötelezett amellett, hogy 2050-re karbonsemlegessé tegye a működését - emelte ki az üzem átadó ünnepségén Molnár József, a Mol-csoport vezérigazgatója.
"Mostantól kezdve úgy tudunk hidrogént termelni, hogy közben nem keletkezik üvegházhatású gáz. 2024 végére 1600 tonna zöldhidrogén előállítására leszünk képesek Százhalombattán. Ezzel elsőként állítunk elő olyan terméket, amellyel közvetlenül az olajfinomítást lehet fenntarthatóbbá tenni. A zöldhidrogénnel fenntartható üzemanyagot tudunk biztosítani a nehézgépjárművek számára, ahol a meglévő flották elektromosítása kihívást jelent" - közölte.
A technológiával a Mol olyan mértékű károsanyagkibocsátás-csökkenést ér el, mintha egyik napról a másikra nagyjából 5500 gépjárművet vonnának ki a forgalomból.
Molnár József hozzátette, a vállalat Százhalombatta után a csoport másik két üzemanyagtermelő egységében, Rijekában és Pozsonyban is tervezi használni a zöldhidrogén-technológiát.
A fejlesztés fontos lépés a magyar olajvállalat frissített SHAPE TOMORROW 2030+ vállalati stratégiájának megvalósításában, amelynek célja, hogy 2050-re karbonsemlegességet érjen el - tájékoztatott a Mol-csoport.