Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília
Pumping gas at gas pump. Closeup of man pumping gasoline fuel in car at gas station. Mans hand refueling car at gas station
Nyitókép: stefanamer/Getty Images

Grád Ottó az üzemanyagárakról: jövő héten kedvező fordulat jöhet

Az üzemanyagárak emelkedésének lassulására számít a következő hetekben a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. Grád Ottó arról is beszélt az InfoRádióban, hogy jelenleg nincs semmilyen realitása annak, hogy a kormány ismét beavatkozzon az üzemanyagárakba, noha Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter múlt héten azt mondta, a benzin esetében lát esélyt az árak kiigazítására.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, péntektől a benzin literenkénti nagykereskedelmi ára bruttó 7 forinttal, a gázolajé pedig bruttó 10 forinttal emelkedik. A holtankoljak.hu oldalon közzétett adatok alapján így február 16-tól a benzin átlagára 614, míg a gázolajé 661 forint lesz.

A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára az InfoRádióban elmondta: az üzemanyagár-emelkedés annak a tendenciának a következménye, hogy folyamatosan drágul az alapanyag, emelkedik a kőolaj világpiaci ára, a forint pedig mind a dollárral, mind az euróval szemben gyengült az utóbbi napokban.

Grád Ottó emlékeztetett: az adózási kötelezettségek miatt január 1-jén 20, majd a hónap közepén további 21 forinttal drágult az üzemanyag, amivel a jövedékiadó-változás beépült az árakba, így a mostani árváltozások magyarázata nem lehet más, mint a már említett alapanyagár, valamint az európai jegyzésárak párhuzamos emelkedése.

Reményei szerint

a jövő héten már nem kell számítani jelentős drágulásra a hazai benzinkutakon,

ugyanis az előrejelzések azt valószínűsítik, hogy a kőolaj jegyzésára „egy kicsit visszakorrigál”, és várhatóan ismét 80 dollár körüli árszinten mozog majd. „Ha tartós marad a kőolajár-csökkenés, annak a jövő héten már mindenképpen hatása lesz a hazai üzemanyagárakra is” – magyarázta Grád Ottó.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Magyar Ásványolaj Szövetséggel folytatott múlt heti egyeztetésen azt mondta, hogy a benzin esetében lát esélyt az árak kiigazítására, a gázolajnál azonban jelenleg „nem azonosítható” ilyen lehetőség.

A tárcavezető hangsúlyozta: a hazai üzemanyagáraknak továbbra is a régiós középmezőnyben kell maradniuk. Nagy Márton a találkozón elmondta: a kormány továbbra is elkötelezett az ellátásbiztonság és a megfelelő üzemanyagárak kialakítása mellett, ezért arra kérte az üzemanyag-forgalmazókat, hogy törekedjenek korábbi vállalásuk betartására, azaz a regionális szinten is versenyképes árszínvonalú üzemanyagok biztosítására.

Még mindig nagy a bizonytalanság

A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára ezzel kapcsolatban megjegyezte: egész Európában érezhető némi hiány a gázolaj piacán, ezért tapasztalható nagy bizonytalanság „gázolajfronton”. „Ez a magyarázata annak, hogy a nemzetgazdasági miniszter úgy fogalmazott, inkább a benzin esetében nyílhat lehetőség korrekcióra.

Ez azonban semmiképpen sem kormányzati lépést jelent.

A miniszter úr arra utalt, hogy folyamatosan egyeztetni szeretne a piaci szereplőkkel, illetve mindenkinek alkalmazkodnia kell a piaci viszonyokhoz” – mondta Grád Ottó.

A vezess.hu utánajárt, hogy a szomszédos országokban – forintra átszámítva – mennyibe kerül az üzemanyag. Az összesítésből kiderült, hogy csak három országban drágább: Szerbiában a gázolaj, Ausztriában és Szlovákiában pedig a benzin kerül többe, mint Magyarországon. Az összes többi esetben jelentősen olcsóbb az üzemanyag a határ másik oldalán.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Achim Wambach, a Leibniz Centre for European Economic Research (ZEW Kutatóintézet) igazgatója és a Mannheim Egyetem professzora szerint a magyar gazdaság elmúlt évekbeli stagnálását több különböző tényező (EU-s források hiánya, egyes szektorok túlszabályozása, külkereslet csökkenése) okozza, a trendek pedig hosszú távon sem biztatóak. A közgazdász a Portfolionak adott interjújában arról is beszélt, hogy Magyarország sokat profitálhatna az európai értékláncok földrajzi átrendeződéséből, ehhez azonban kiszámíthatóbb szabályozási környezetre és gazdaságpolitikára lenne szükség. Wambach véleménye szerint Közép-Európa és Magyarország gazdasági jövője a jó minőségű oktatásban és a kutatás-fejlesztésben van, a régió ugyanis csak ezen keresztül tud majd meghatározóvá válni bizonyos gazdasági területeken és a korábbinál szervesebb módon bekapcsolódni a nemzetközi ellátási láncokba.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×