eur:
411.21
usd:
392.62
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Woman driving car through winter snow on road in the UK.
Nyitókép: Sean Gladwell/Getty Images

Újabb korlátozás készül az autók fogyasztására

Az amerikai környezetvédelmi hivatal egyebek között azt javasolja, hogy 2032-re 100 kilométerre nagyjából 4 literes átlagfogyasztást írjanak elő az autógyártó cégeknek. A szabályterv szigorú, de még mindig enyhébb, mint az Európai Unió nulla emissziós tervezete - mondta el az InfoRádiónak Szécsényi Gábor, Az Autó című szaklap főszerkesztője.

Több amerikai terv is van. Az egyik az EPA-é (Környezetvédelmi Hivatal, amely az Egyesült Államok egész területére hozhat szabályozást), a másik az autópálya-hálózatot irányító és kezelő közlekedéshatóságé. Mint Szécsényi Gábor, Az Autó című szaklap főszerkesztője az InfoRádióban elmondta, érdekes módon környezetvédelmi szempontból a zöldhivatalé a megengedőbb, azzal, hogy 2032-re körülbelül (gallonból és mérföldből átszámolva) 5,4 literes lehessen legfeljebb az új személy- és haszongépjárművek fogyasztása 100 kilométeren, míg a szigorúbb terv 4,1 literes fogyasztást ír elő ugyanilyen távolságra. Ezek csak az új személyautókra és könnyű haszonjárművekre vonatkoznának (ez utóbbiak persze az USA-ban nagyobbak és nehezebbek, mint Európában).

"Azt is mondja ez a két szervezet, amely már egyeztet a különböző ajánlásokról, hogy számításaik szerint

2-4 százalék közötti fogyasztáscsökkenést kellene elérniük az autógyártóknak az amerikai piacon forgalmazott járművekkel minden évben, hogy ezt 2032-re elérjék"

- részletezte.

Ismert, az Egyesült Államokban nagyon kedveltek a nagyobb autók, akkora pick-upokkal is gyakran találkozni, amekkora parkolóhelyek Magyarországon nem is léteznek. Ezzel kapcsolatban a főszerkesztő megjegyezte, hogy az autógyárak bármit meg tudnak ígérni és teljesíteni is tudnak, ha ők mondják meg, hogyan kell mérni.

"A tervezeteknek még nem része, hogy milyen ciklussal mérnék ezt az átlagfogyasztást, mindössze annyit mondanak, hogy a mindennapi utcai használatot modellezve kellene mérni a fogyasztási adatot, de ez nincs konkrétan leírva. És az sincs benne, hogy ez minden egyes járműre vonatkozik vagy flottafogyasztás, amelynek a gyártó teljes kínálatára kell vonatkoznia. Utóbbi esetben a nagy V8-asok túlélhetnek úgy, hogy felvesznek a kínálatba a márkák 2-3-4 - amúgy is egyre kelendőbbnek számító - elektromos autót" - mutatott rá egy elméleti kiskapura Szécsényi Gábor. Persze ha a szabályozás minden egyes autóra fog vonatkozni, az a nagy V8-asok végét jelenti.

Szerinte egyébként egy átlagos európai hibriddel az 5,4 literes 100 km-enkénti átlagfogyasztást elérni nem lehetetlen.

Az amerikai szabályterveknek a főszerkesztő szerint nagy erénye, hogy a nálunk érvényes kötelező elektromosítással szemben (a jelenlegi szabályok szerint Európában 2035 után már csak tisztán elektromos, akkumulátoros új autót lehet forgalomba helyezni) egy megengedőbb szabályozást jelent, ugyanis nem zéró emissziót követel meg, hanem jelentősen csökkentettet. Ezt a hibrid hajtásláncokkal lehet teljesíteni, a belső égésűeken viszont bőven van mit faragni, a nagy V8-asok pedig egyáltalán nem tudják ezt a csökkentett értéket produkálni. Vagyis az amerikaiaknak kisebb autókba kell átülniük, ha az új határértékeket bevezetik - összegzett Szécsényi Gábor.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×