eur:
401.37
usd:
365.71
bux:
73411.75
2024. október 5. szombat Aurél
A palaui zászló alatt hajózó Aroyat teherhajó 17600 tonna ukrán búzával megrakodva horgonyoz a Márvány-tengeren, az isztambuli kikötőnél 2023. szeptember 24-én. Az Aroyat 24-én reggel haladt át a Boszporuszon, hogy Egyiptomba szállítsa a gabonát. Törökországban ez a vízi úton érkező második ukrán élelmiszerszállítmány azóta, hogy július 17-én lejárt a fekete-tengeri orosz-ukrán gabonaegyezmény. Előzőleg augusztus 18-án érkezett Isztambulba Odesszából a hongkongi bejegyzésű Joseph Schulte konténerszállító hajó.
Nyitókép: MTI/EPA/Erdem Sahin

Szakértő: működhet a kaució az ukrán gabonára, volt már hasonló

Kauciót vezetnének be a visegrádi országok az ukrán gabonára, amit a kereskedők akkor kapnának vissza, amikor az áru a balti vagy a lengyel kikötőkön keresztül elhagyná Európát. Hasonló megoldásra volt már példa, korábban Nagy-Britannia és Olaszország is vezetett be kauciót – hívja fel a figyelmet Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője.

Szeptember végén a csehországi Znojmóban tartottak egyeztetést a négy visegrádi ország szakminiszterei, akik az aktuális kérdések megvitatása mellett ismét előtérbe helyezték az ukrán gabona célországokba juttatásának kérdését. A korábbi, szeptember 15-i döntést, ami az importtilalom fenntartására vonatkozott, továbbra is érvényesnek, illetve szükségesnek tekintették, emellett pedig újabb intézkedések bevezetését is felvetették.

A megállapodás szerint kauciót vezetnének be a visegrádi országok, amit a kereskedők akkor kapnának vissza, amikor az ukrán gabona a balti vagy a lengyel kikötőkön keresztül elhagyná Európát, elősegítve azt, hogy az európai piacok helyett olyan országokba jussanak el a termékek, ahol arra valóban szükség van. A kaucióval elejét vennék az esetleges élelmiszer-ellátási zavarok kialakulását a kontinensen, továbbá elősegítenék azt, hogy az észak-afrikai és a közel-keleti országok minél hamarabb megfelelő mennyiségű gabonához juthassanak – magyarázta Szigethy-Ambrus Nikoletta. A tranzit magyarán ugyanúgy működne, ahogyan az eddigiekben is, viszont egyfajta importkorlátozást, egy olyan protekcionista intézkedést vezetnének be, ami során letétet, ha úgy tetszik biztosítékot kellene a kereskedőknek fizetnie arra az időre, amíg az áru az ország területén van, illetve amíg a behozatalai engedélyeket megszerzik.

Mindez azonban nem újdonság

– hívta fel a figyelmet az Oeconomus elemzője. Példaként említette, hogy az Egyesült Királyság 1968 novemberétől 1970 decemberéig hasonló intézkedést foganatosított, miszerint a behozatal értékének 50 százalékát kellett letétbe helyezni minden importáru esetében, kivéve az élelmiszerek és nyersanyagok tekintetében. A brit vámhatóság 6 hónapos letéti időszakot határozott meg, amit követően a kereskedők – kamat nélkül – visszakapták a kaucióként letett összeget. Olaszország pedig a 80-as évek elején vezetett be egy ideiglenes fedezeti rendszert, amiben az importőröknek a termékek értékének 30 százalékát kellett letétbe helyezniük. A szakértő szavai alapján itt sem kamatozott az összeg a visszatartott idő során, viszont nem az adóhivatal, hanem a központi bank kezelte a letéteket betétek formájában

A fentiekből következően, amennyiben a visegrádi országokban is lesz hasonló rendszer, a működésért az államkincstárak, a nemzeti adó- és vámhivatalok, esetleg a központi bankok foknak felelni – tette hozzá a gazdaságkutató munkatársa. A V4-es kaució terve egyelőre csak javaslatszinten fogalmazódott meg, foganatosítására azt követően kerülhet sor, ha sikerült minden kérdést tisztázni, majd olyan egyességre jutni – egyrészt a szakminiszterek között, másrészt az ukrán kereskedőkkel –, ami mindenki számára elfogadható.

Ukrán javaslat

A kaució kapcsán Mikola Szolszkij ukrán agrár- és élelmezésügyi miniszter úgynevezett szolidaritási folyosók létrehozását sürgette inkább, véleménye szerint ugyanis így lehet a leggyorsabban, leghatékonyabban eljuttatni a gabonát Európán kívüli országokba. Mindazonáltal ezeknek a folyosóknak a kialakítása, biztosítása, biztonságos fenntartása hatalmas terheket rónának a kereskedőkre és a kivitelező államokra – jegyezte meg a szakértő, hozzátéve: mivel ezeket az adott országoknak kellene megoldaniuk, Brüsszel egyelőre nem fogalmazott meg olyan álláspontot, mint a korábbi moldvai és román szolidaritási folyosók létrehozására, ahol amúgy elősegítette a kivitelezést és működést egyaránt.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Ákos: nem jó kimondani, hogy hatalmas vihar közeleg – egymásra kell nézzünk, emberek

Ákos: nem jó kimondani, hogy hatalmas vihar közeleg – egymásra kell nézzünk, emberek

Én arra hívok mindenkit, aki ezt a lemezt hallgatja, hogy ember legyen velem együtt, hogy egymás számára emberek lehessünk, és hogy megfogalmazhassunk nyugodtan aggodalmakat és örömöket anélkül, hogy a másik folyton ellenséget látna bennünk – mondta Kovács Ákos dalszerző, előadóművész az InfoRádió Aréna című műsorában, ahol beszélt a most megjelent Metropolis című dupla albumáról és a december 14-i Aréna-koncertjéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.07. hétfő, 18:00
Karácsony Gergely
Budapest főpolgármestere
A hét végére sikerült javítani az amerikai tőzsdéknek

A hét végére sikerült javítani az amerikai tőzsdéknek

Továbbra is nyomás alatt vannak a világ tőkepiacai, a befektetők elsősorban az Irán és Izrael közötti konfliktusra figyelnek. Csütörtökön eséssel fejezték be a kereskedést az európai és az amerikai tőzsdék, ma ehhez képest már emelkedés látszott Európában, és az amerikai tőzsdék is feljebb kerültek. Az EU kínai elektromos autók büntetővámjával kapcsolatos döntésére emelkedett az európai autók részvényárfolyama, a hangulatot a délután megjelent, vártnál jobb amerikai munkaerőpiaci adat is javította.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×