eur:
394.53
usd:
364.83
bux:
71490.91
2024. július 3. szerda Kornél, Soma
Highway transportation with yellow lorry at sunset
Nyitókép: IvanSpasic/Getty Images

Fuvarozók: az útdíj tervezett drasztikus emelése az inflációs célokat is veszélyezteti

Január 1-jétől átszabná az útdíjrendszert a kormányzat, új modell alapján számítanák ki a 3,5 tonna feletti teherautók, valamint februártól a buszok esetében a használatarányos útdíj mértékét. Ez esetenként 30-40 százalékos útdíjemelést is jelenthet – mondta az InfoRádióban Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.

A tervezett új útdíjrendszer alapvetően annyiban tér el a jelenlegitől, hogy egységessé válik az infrastruktúra-használati díj, vagyis az úthasználatért minden jármű egységesen megállapított díjat fog fizetni, ugyanakkor e fölött – a „szennyező fizet” elv alapján – kialakításra kerül egy úgynevezett külsőköltség-díj rendszer is, aminek eredményeképpen a különböző járműkategóriáknak plusz „büntetést” kell fizetniük – például attól függően, hogy lakott területhez közeli vagy azt messze elkerülő útról, alsórendű útról vagy autópályáról van-e szó – ismertette Árvay Tivadar.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete szerint a probléma az, hogy az elmúlt tíz évben tapasztalt folyamatos és vállalható szintű emelésekhez képest ez most hirtelen nagyon nagy mértékű díjelmést jelent, ami ráadásul kiegészül még idén októberben az inflációkövető útdíjemeléssel is. Így az Euro 6-os,

legkevésbé szennyező környezetvédelmi normával rendelkező kamionok januártól minimum 40-50 százalék körüli díjemeléssel szembesülhetnek.

Bár csak egy tervezetről van szó, annyi bizonyos, hogy az útdíjrendszer átalakulása 2024. január 1-jétől megtörténik; hogy ez végül összegszerűen milyen változást jelent majd, ez még egyeztetés alatt van, pillanatnyilag a rendelettervezet szövegének a véleményezése zajlik, de az már látható, hogy a költségvetési törvényben 150 milliárd forint pluszbevételt tervez a kormányzat a megtett úttal arányos útdíjfizető rendszerből beszedni – hívta fel a figyelmet a főtitkár, hozzátéve: a körvonalazódó rendszer ennél nagyobb mértékű bevételt is eredményezhet.

Kiemelte: mindenképp ildomos lenne az egyeztetés a szakmával, hiszen ilyen mértékű díjemelés az útdíjakban a teljes gazdaságra negatívan fog hatni, mivel a közúti áruszállítás minden termék és szolgáltatás díjában megjelenik.

„Komolyan veszélyezteti a kormányzat inflációs céljait is akár, ha az útdíjat ilyen mértékben megemeli januártól”

– szögezte le a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Seremet Sándor: fontos jelzést küldött Orbán Viktor a kijevi látogatásával

Seremet Sándor: fontos jelzést küldött Orbán Viktor a kijevi látogatásával

A miniszterelnök kijevi látogatása cáfolja azt a narratívát, amely szerint a magyar kormány ukránellenes lenne – erről beszélt az InfoRádióban a Magyar Külügyi Intézet vezető kutatója, a Neumann János Egyetem Eurázsia Központ kutatója.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.03. szerda, 18:00
Giró-Szász András
politikai tanácsadó
Óriási változások jönnek az építőiparban: Lázár János fontos bejelentéseket tett

Óriási változások jönnek az építőiparban: Lázár János fontos bejelentéseket tett

Lázár János még nem döntött arról, marad-e a politikában. A miniszter hangsúlyozta az építőipar és az építésgazdaság fontosságát, külön kiemelve a kormányzati támogatások szerepét, amelyek hiányában nem vár kirobbanó növekedésre az idén. A kastélytörvény kapcsán javasolta, hogy a nehezen kezelhető állami kastélyokat magánszereplők vegyék át, hogy megmentsék őket a pusztulástól. Lázár emellett az építőipari beruházások újraindításának fontosságáról és a lakásépítési piac fellendítésének szükségességéről is beszélt, kiemelve a hitelkamatok csökkenésének hatását, valamint az otthonteremtési támogatások szerepét a Spakli 21 podcastnek az elmúlt időszak súlyponti feladatairól, célkitűzéseiről és várakozásairól adott interjújában.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×