eur:
414.01
usd:
396.52
bux:
78741.84
2024. december 23. hétfő Viktória
Autós emeli le a töltőpisztolyt a Mol gyáli töltőállomásán 2020. január 1-jén. A kormány döntése értelmében január 1-jétől emelkedik a biológiai eredetű összetevők bekeverendő aránya az üzemanyagokban, az intézkedéssel Magyarország is csatlakozik a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó államokhoz. A régi típusú autót használóknak célszerű ellenőrizni, hogy lehet-e kocsijukba az új üzemanyagból tankolni.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

A benzinesek ugyan fellélegezhetnek, de a dízelesekre brutális áremelés vár

Szerdán sem lesz megállás az üzemanyagárak emelkedésében.

A gázolaj nagykereskedelmi ára fog emelkedni a hét közepén bruttó 15 forinttal, ami a kiskerárakban várhatóan meg fog jelenni. A benzin beszerzési ára szerdán nem változik – írja a Holtankoljak.hu.

Az aktuális átlagárakat figyelembe véve szerdától az alábbi átlagárakat tapasztalhatjuk:

  • 95-ös benzin: 628 forint/liter
  • gázolaj: 638 forint/liter

A drágulás egyik oka, hogy a kőolaj világpiaci ára is emelkedésnek indult: az irányadó Brent típusú olaj ára a 85 dollár körüli negyedéves csúcsot is elérte a múlt hét során. További drágulást vetít előre, hogy a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) belengette, hogy csökkentené a kínálatot, amelynek célja, hogy áremelést érjen el.

Fontos tényező az áremelkedésben, hogy a nyersolaj és a kőolajtermékek közti árrés – az úgynevezett finomítói marzs – szélesedik. Főképp azért, mert a készletszintek alacsonyak – mondta a 24.hu Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője. Mindezek hatására a Brent ára akár a 90-95 dolláros szintet is elérheti az év végére.

Ezzel egy időben szintén az üzemanyag-drágulás irányába hatott, hogy nemrégiben a forint és az euró is gyengült a dollárral szemben. Az pedig megkönnyíti a fogyasztói árak emelését, hogy a 13 hónapig tartó árbefagyasztás következményeként a hazai üzemanyagpiacon jelentősen csökkent a verseny – olvasható.

Nincs még vége

A lap mások mellett emlékeztet, hogy az európai uniós kötelezettségének eleget téve a kormányzat 2024 januárjától a benzinre és a gázolajra vonatkozóan literenként bruttó 41 forinttal emeli a jövedéki adót. Az Erste szakértője szerint a büdzsének minden fillérre szüksége van, miközben az üzemanyagok jövedéki adója egy jól tervezhető és a Mol gyakorlata alapján nagyon hatékonyan beszedhető adónem, ami kisebb bevételi kockázatot hordoz mint például az áfa és az szja.

Pletser Tamás úgy kalkulált, hogy a jövedéki adóemelés nyomán előállt jövő évi üzemanyagárak – benne foglalva az összes adót, az olajár szintjét és a kúthálózatok közötti kisebb versenyt –

simán elképzelhető, hogy magasabbak lesznek, mint az összes környező országban, és elérhetik a németországi szintet.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×