A német legfelsőbb bíróság ítéletében kimondta, hogy az autógyártóknak kártérítést kell fizetniük az illegális kibocsátáscsökkentő berendezésekkel felszerelt dízelüzemű járművek tulajdonosainak. A bíróság megállapította, hogy a Volkswagen, az Audi és a Mercedes-Benz ellen indított perben a vállalatok a járművük vételárának 5-15%-ával tartozhatnak a tulajdonosoknak. Az ítélet precedens értékű – írja a Reuters alapján a Portfolio.
Ez az ügy hatással lesz a hasonló perekre. A bíró hatályon kívül helyezte az alacsonyabb szintű bíróságok által az ilyen keresetek korábbi elutasításait, és visszautalta azokat a fellebbviteli bíróságokhoz. Mostantól az autógyártóknek kell bizonyítaniuk, hogy az úgynevezett hatástalanító eszközök működőképesek és legálisak voltak. Ezek olyan mechanizmusok vagy szoftverek, amelyek képesek megváltoztatni a jármű kibocsátási szintjét.
Az autógyártók azzal érvelnek, hogy ezek az eszközök, amelyek csak bizonyos hőmérsékleten aktiválódnak, szükségesek a motor védelméhez és a jogszabályoknak való megfeleléshez. A hétfői döntés eltér a bíróság korábbi álláspontjától, ez a változás az Európai Bíróság azon döntését követi, amely kimondta, hogy a tulajdonosok még abban az esetben is jogosultak kártérítésre, ha a felpereseknek okozott kár gondatlanságból származik.