A 2020–2021-es szintre tért vissza a hazai üzemanyag-fogyasztás, miután az első negyedévben mérthez hasonlóan drasztikus csökkenést mutatnak a benzin- és dízel-kiskereskedelem adatai – közölte a Szabad Európával Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. A kiskereskedelmi adatok alapján június végére eltűnik az a mennyiségi többlet, amely a tavalyi első félévben leginkább a 480 forinton befagyasztott hatósági benzinár számlájára volt írható.
Egy évvel korábban, amikor 2021 és 2022 első félévét hasonlította össze a MÁSZ, az adatok 28,7 százalékos benzinfogyasztás-növekedést és 35,1 százalékos dízelolaj-eladási bővülést mutattak. Ez mostanra eltűnt – magyarázta a szakember –, miután nem állt meg az első negyedéves, átlagosan 18,2 százalékos csökkenés (ez a benzin esetében 10,2 százalékos, a dízel esetében pedig 22,4 százalékos visszaesést jelentett).
További keresletcsökkenést valószínűsít a kiskereskedelmi benzinkutakat jól ismerő Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője, aki szerint a múlt héten a parlamentnek benyújtott jövő évi költségvetési tervben szereplő több mint negyvenforintos, az üzemanyagra terhelt többletadó is a fogyasztás ellen hat majd.
Szerinte a kutak forgalmából jelenleg már mintegy 25 százalék hiányzik, az autósok kevesebbet és ritkábban tankolnak, de "sokan letették az autójukat”. A dízel forgalom-visszaesésének az is az egyik magyarázata, hogy a mezőgazdasági szektorban a gazdák még a 480 forinton befagyasztott üzemanyagár idején nagyobb mennyiséget is bespájzoltak, és akár az őszi betakarítási időszak végéig is kitarthat az így felhalmozott üzemanyag-mennyiség.