eur:
392.6
usd:
362.16
bux:
72132.83
2024. július 6. szombat Csaba
Nyitókép: Pixabay

Egymillió dollár jár a biciklisávokért

New York egykori polgármestere, Mike Bloomberg tíz városnak ad egymillió dollárnak megfelelő összeget, valamint háttértudást annak érdekében, hogy biztonságos biciklizést lehetővé tevő bringasávokat alakítsanak ki.

Bloomberg New York polgármestereként rengeteget tett a biciklis közlekedés fejlődéséért a városban: a Bloomberg Philantrophies nevet viselő jótékonysági szervezetén keresztül ezt most a világ tíz másik nagyvárosában is meg szeretné tenni.

Nemcsak pénzt és tudást juttat el a jövendőbeli nyertesekhez, hanem olyan stratégiákat is megoszt majd velük, amelyek segítenek megbirkózni a lakosok biciklis közlekedéssel kapcsolatos esetleges ellenállásával is - írja a The Guardian.

Legalább 100 ezer lakosú városok pályázhatnak

A szaktudás a Global Designing Cities Initiative nevű New York-i székhelyű civil szervezettől származik, amely a fenntartható közlekedés megteremtésén dolgozik. A szervezetet Janette Sadik-Khan alapította, aki Bloomberg idején New York közlekedési biztosa volt.

A tízszer egymilliós támogatásra a több mint 100 ezer lakossal rendelkező nagyvárosok pályázhatnak november és február között. A nyerteseket 2023 tavaszán jelentik be.

Az ellenvéleményekre is felkészít majd a program

Sadik-Khan 2007-2013 közt közlekedési biztosként több mint 640 kilométernyi kerékpársáv telepítését felügyelte New Yorkban, tucatnyi új gyalogos sétálóutcát hozott létre, többek között a Times Square-en. Sadik-Khan elmondta, hogy a győztes városoknak adott tanácsok között szerepel majd az is, hogy miként lehet megbirkózni az elkerülhetetlen kritikákkal, mivel

egy olyan városban, ahol még a gépjárművek dominálnak, zajos ellenállással kell szembenézni.

"Az embereknek markáns véleménye van arról, mire kell használni a városok utcáit, ami jó. 8,4 millió ember él New Yorkban: nekem időnként az volt az érzésem, ez 8,4 millió közlekedésmérnököt jelent egyben. Mindig lesz ellenvélemény, ha az ember újdonságot kar bevezetni, meg akarja szüntetni a status quót. A szakértők azonban ezeket a programokat is erősíteni fogják" - fogalmazott.

A bicikliutak számos előnnyel járnak

Hozzátette, hogy a New York-i tapasztalatok segítettek a kerékpáros infrastruktúra előnyeiről szóló bizonyítékok gazdag tárházát létrehozni - beleértve azt is, hogy a kerékpárutak mentén lévő vállalkozásoknak milyen előnyökkel járnak, és hogy a városi cégtulajdonosok túlbecsülik az autóval érkező ügyfelek arányát.

"Ha belegondolunk, a kerékpárutak a 21. században azt jelentik, amit a hidak, az alagutak a múlt században. Meg kell mutatnunk, hogy

a kerékpározás nem csak kikapcsolódás és sport,

hanem a közlekedés egy módja, az utak nem csak az autósoké" - mondta Sadik-Khan.

A szakember erénye amellett, hogy mennyi bicikliutat hozott létre New Yorkban, az is, hogy Bloomberg üzletemberként ilyen elkötelezett maradt a kerékpáros közlekedés fejlesztése mellett. Hivatalba lépésekor maga sem volt a biciklis közlekedés támogatója, de második ciklusa alatt irányt váltott, miután a 2007-es stratégiai terv, a PlaNYC - amely azt vizsgálta, hogyan tudna a város megbirkózni a növekvő népességgel - arra a következtetésre jutott, hogy a kerékpárutaknak nagyobb szerepet kell játszaniuk a város életében.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor Moszkvában: „azt akarta megtudni, merre van a békéhez vezető legrövidebb út”

Európának a béke a legfontosabb. A magyar EU-elnökség a következő félévet – az akkor végzendő munkát – békemissziónak tekinti - hangsúlyozta Orbán Viktor kormányfő a Vlagyimir Putyin orosz elnökkel közös sajtótájékoztatóján pénteken Moszkvában.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.08. hétfő, 18:00
Lakatos Júlia
a Méltányosság Politikaelemző Központ stratégiai igazgatója
Hatalmas összegek vándorolnak Ukrajnába, de nem a háború miatt nincs elég forrás

Hatalmas összegek vándorolnak Ukrajnába, de nem a háború miatt nincs elég forrás

Ukrajna újjáépítésének és stabilizációjának sikere szorosan összefonódik a nemzetközi támogatás és a helyi reformok hatékonyságával. Az országnak stratégiai lépéseket kell tennie a gazdasági diverzifikáció, a humán tőke fejlesztése és az infrastrukturális modernizáció terén, hogy hosszú távú fenntartható fejlődést érjen el – vélik el a Centre for European Policy Studies kutatói, akiknek friss jelentése szerint a további nemzetközi, főként piaci befektetések legkomolyabb visszatartó ereje nem a háború, hanem a szükséges politikai reformok végrehajtása.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×