eur:
411.01
usd:
395.33
bux:
0
2024. december 26. csütörtök István
WLOCLAWEK, POLAND - FEBRUARY 19: A view of giant tubes part of one of the physical exit points and compressor gas station of the Yamal–Europe gas pipeline on February 19, 2022 in Wloclawek, Poland. The 4107 kilometer Yamal–Europe pipeline provides 40% of natural gas to Europe, connecting Russians Yamal Peninsula natural gas fields with Poland and Germany, through Belarus. (Photo by Omar Marques/Getty Images)
Nyitókép: Omar Marques/Getty Images

Szakértő: benne van a pakliban, hogy egyszer csak elfogy a gáz Európában

A keddi 30 százalékos növekedés után szerdán 58 százalék körüli szárnyalás alakult ki az áprilisi határidős gázárra a holland gáztőzsdén. Ez annak hatására történt, hogy kiderült: a Gazprom már csak a 20 százalékát foglalta le a Jamal-Európa gázvezetéken elérhető tranzitkapacitásnak, ami arra utal, hogy az Oroszország jelentősen visszafoghatja gázszállítását – mondta a Portfolio elemzője.

Bár több oka van az extrém mértékű ármozgásnak, mindegyik visszavezethető az orosz gázellátással kapcsolatos bizonytalanságra – mondta Weinhardt Attila, aki szerint a legfőbb tényező az lehet, hogy a Jamal-Európa elnevezésű, Fehéroroszországon, Lengyelországon és Németországon át vezető gázvezetéknél már csak az elérhető tranzitkapacitásoknak a 20 százalékát foglalta le a Gazprom.

Mindez abba az irányba mutat, hogy

az oroszok kezdik jelentősen visszafogni az európai gázszállítást, ami a későbbiekben teljesen le is állhat

– jegyezte meg a Portfolio elemzője.

A Jamal-Európa a második legfontosabb orosz gázszállítási csatorna, aminek évi 33 milliárd köbméteres a kapacitása. Összehasonlításképpen az Északi Áramlat-1 jelenleg üzemben lévő vezetékpárja évi 55 milliárd kapacitással bír, tehát előbbi is tekintélyesnek számít. A harmadik kifejezetten fontos útvonalon, az ukrán tranziton viszont a Gazprom azt jelezte, folytatja a gázszállítást. Tehát egyelőre úgy tűnik, hogy csak a második legfontabb vezeték további gázszállításával kapcsolatosan vannak komoly kérdőjelek – foglalta össze Weinhardt Attila.

A Portfolio munkatársa azt is hozzátette: hogy a gázáremelkedésben szintén fontos tényező, hogy a britek kitiltották az összes orosz felségjelzésű vagy feltehetően orosz hátterű hajót – de az Európai Unió is készülhet hasonlókra –, így a cseppfolyós földgázt szállító, úgynevezett LNG-tankerek közül négy már vissza is fordult, illetve megváltoztatta az útirányát, miután nem tudnak kikötni. Vagyis ezáltal az orosz LNG-export technikailag ellehetetlenül.

Weinhardt Attila szerint

„sajnos abszolúte benne van a pakliban”, hogy egyszer csak elfogy a gáz Európában,

hiszen az elmúlt napok során számos olyan fejleményre kerül már sor, amit korábban elképzelhetetlennek tartottunk. Oroszország és az Európai Unió között kölcsönös függőség van a gáz- és olajfelhasználás terén is, Európa sérülékenysége azonban kifejezetten jelentős ezeken a területeken, hiszen az uniós gázfelhasználás nagyjából 40 százalékát orosz források teszik ki – mondta az elemző, arra is emlékeztetve, hogy bár jelentős lenne az igény a gázpiacon, hónapok óta csak a kötelező minimumot teljesítik az oroszok, és az extrém magas gázárak mellett sem jelentkeznek többletkínálattal a piacokon, és a napi, heti és havi kapacitásaukcióktól rendre távol marad a Gazprom.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Brutális összegek: nem látni a plafont a nagy sportligáknál, és ezzel a nemzetgazdaság is jól jár

Brutális összegek: nem látni a plafont a nagy sportligáknál, és ezzel a nemzetgazdaság is jól jár

A profi sport összetett gazdasági hálót alkot, és számtalan módon kapcsolódik a nemzetgazdaság egészéhez, melynek eredményeként a különböző ligák gazdasága alakítja a sport mint iparág egészét is – állapítja meg az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzése. A tanulmány szerzője, Németh Viktória az InfoRádióban elmondta: a legnépszerűbb bajnokságoknak számos előnyük és ösztönző hatásuk van, hiszen többek közt munkahelyeket teremtenek és élénkítik a fogyasztást is.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 25. 19:38
×
×
×
×