Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.79
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Close up of a woman grocery shopping in supermarket. Holding a tin can and reading the nutrition label at the back
Nyitókép: d3sign/Getty Images

Már többet vásároltunk, mint a járvány előtt

Három százalékkal nőtt 2021-ben a kereskedelmi forgalom az előző évhez képest – ismertette az Országos Kereskedelmi Szövetség számítását a szervezet főtitkára. Vámos György jelezte, a mostani bővülés azt jelenti, hogy a tavalyi forgalom már meghaladta a járvány előtti szintet.

Az ünnepi kereskedelmi forgalom, beleértve a novemberi black friday időszakokat is, erős volt, növekedett a piac. Vámos György szerint mindez annak köszönhető, hogy nőtt a gazdaság, és a kereskedelem szekere a gazdasághoz van kötve, másik oldalról pedig kedvezőbbé váltak a gazdasági körülmények, így azt lehet látni a statisztikában, hogy az őszi hónapokban már 5-6 százalékos ütemben bővült a kiskereskedelmi forgalom volumene, tehát az eladott áru mennyiség. Az éves kilátások is kedvezők, a vállalati jelzések is ezt támasztják alá.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára érdeklődésünkre hangsúlyozta: a karácsonyi forgalom is különösen erős volt, a hagyományos üzleteket rengetegen keresték fel.

Mindez azt jelenti, hogy 2021 egészét nézve a kiskereskedelmi forgalom a becslés szerint 3 százalékkal növekedett. Ezzzel nemcsak a 2020-as, hanem

a járvány előtti, 2019-es év teljesítményét is túllépte a piac

– emelte ki.

Vámos György közölte: hagyományosan az élelmiszerpiac mozgása, hullámzása mindig kisebb, a piac kiegyenlítettebb, hiszen a családoknál ez egy kiemelt költekezési terület, de itt is tapasztaltak növekedést. Ugyanakkor az iparcikkek vásárlásánál, érthető okok miatt a karácsonyi ajándékvásárlásnak köszönhetően, megugrott a forgalom, nagyobbrészt decemberben. Ezen belül az egyes területek eltérő képet mutatnak, de a legkeresettebb termékkörök közzé tartoztak a műszaki cikkek, de elmondható az is, hogy a szokásos hagyományos ajándékokból egyaránt többet vásároltak – fejtette ki a főtitkár.

A webáruházak növekedési üteme az elmúlt években 30-40 százalék körül volt, 2019-ben és 2020-ban 40 százalék fölött volt a lépték. 2021-ben a növekedés üteme 20-25 százalék között mozgott. A szakember szerint mindez azt jelenti, hogy a növekedés üteme ugyan csökkent, de nagyobb szeletről van szó, és az a forgalmi többlet, amely jellemzi a mérlegben az online kereskedelmet, jelentős marad továbbra is.

Az arányokat nézve azt lehet látni, hogy az elmúlt két esztendőben is 10-12 százalék körül mozgott a webkereskedelem részaránya a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül. Vagyis a vásárlók a jelentős növekedés ellenére azért a pénzük döntő részét hagyományos üzletekben költik el – tette hozzá Vámos György.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×