eur:
392.7
usd:
362.79
bux:
72067.38
2024. július 5. péntek Emese, Sarolta
Young caucasian woman at self-service gas station, hold fuel nozzle and refuel the car with petrol, diesel, gas. Pretty woman filling her auto with gasoline or benzine, outdoors. Self service gas pump.
Nyitókép: romrodinka/Getty Images

Elemző: komor árnyoldalai is lehetnek a befagyasztott üzemanyagárnak

A kormány be fog avatkozni, hogy megállítsa az üzemanyagok drágulását, vizsgálják például az árak befagyasztásának lehetőségét – jelentette ki a pénzügyminiszter az Országgyűlésben. Az általunk megkérdezett olajpiaci elemző szerint a fix áraknak kellemetlen mellékhatásai is lehetnek.

Hónapok óta először csökken a gázolaj nagykereskedelmi ára, szerdától bruttó 5 forinttal lesz olcsóbb, a benzin ára azonban nem változik. Így mindkét üzemanyag litere 500 forint felett marad: a dízel átlagára 512, a 95-ös benziné 506 forint körül alakul.

„Nem tartjuk rendben lévőnek az ilyen gyors üzemanyagár-növekedést, lényegében 8 hónap alatt több mint száz forinttal nőtt a kiskereskedelmi ára az üzemanyagnak” – fogalmazott az Országgyűlésben Varga Mihály. A pénzügyminiszter a parlamentben arról beszélt, hogy a kormány sem nézi jó szemmel az üzemanyagok drágulását.

A miniszter közlése szerint konkrét lépéseket is terveznek az áremelkedés megállítására, de azt is fontosnak tartják megvizsgálni, hogy milyen árrésekkel dolgoznak az üzemanyag forgalmazók, mind nagykereskedelmi, mind kiskereskedelmi szinten. Varga Mihály harmadik elemként azt említette, hogy Brüsszelnek is engednie kellene a „merev magatartásából”, akár az áfára, akár a jövedéki adóra vonatkozóan. A pénzügyminiszter szerint, ha ezek megtörténnek,

nemcsak megállítani, hanem jelentősen csökkenteni is lehet majd az üzemanyagok árait.

A befagyasztás árnyoldalai

Horvátország két hete már befagyasztotta az üzemanyagárakat, egy hónapra a dízelnek és a benzinnek is fix árat határoztak meg. A lépés azonban kellemetlen meglepetéseket is hozott – mondta az kérdésünkre Pletser Tamás, az Erste bank olaj-, és gázpiaci elemzője. A benzin 11,1 kunás és a dízel 11 kunás befagyasztása ugyanis azt jelentette, hogy

a prémium üzemanyagok forgalmazása gyakorlatilag megszűnt az országban.

A fix árak következtében az üzemanyagot előállító és forgalmazó cégeknek ugyanis nem érte meg prémium terméket értékesíteni a kutakon, hiszen nem kaptak érte többletértéket. Ennek megfelelően jelenleg csak normál benzint és normál dízelt lehet kapni Horvátországban.

Pletser Tamás szerint mivel a piaci ár folyamatosan változik, csökkenésnél a befagyasztott árak extra nyereséget hozhatnak a forgalmazóknak, drágulásnál pedig akár az ellátás biztonságát is veszélyeztethetik, hiszen a kutaknak nem éri meg veszteséggel értékesíteni az üzemanyagokat. Így nem mindegy milyen időtartamra szól a fix ár – teszi hozzá az elemző. Pletser Tamás a kereskedelmi árrések tervezett vizsgálatáról megjegyezte: mivel verseny van, az árrések jelentősen nem változnak, a hazai üzemanyagárak a nemzetközi árakat és a dollár/forint árfolyamváltozását követik.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.05. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Három pocsék adat is jött a magyar gazdaságból – Mi lesz a GDP-vel?

Három pocsék adat is jött a magyar gazdaságból – Mi lesz a GDP-vel?

Már meghallgatható a Portfolio Checklist pénteki adása. A műsor első részében azt a három fontos makroadatot elemeztük, amelyet ma tett közzé a KSH és amely meghatározhatja a magyar GDP-növekedés ütemét is. Ezek az ipar, a kiskereskedelem és a külkereskedelem. Minderről Madár Istvánt, a Portfolio vezető makroelemzőjét kérdeztük. A második részben arról volt szó, hogy Magyarország történelmi csúcsra emelte nettó áramexportját Ukrajna felé. Hogy mi áll emögött, arról Weinhardt Attilával, a Portfolio energiapiaci elemzőjével beszélgettünk.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×