Alapvetően a lítium árát – mint tőzsdei termék – a kereslet és a kínálat alakulása határozza meg, melyek közül az utóbbi hónapokban inkább az előbbi volt a fontosabb – mondta az InfoRádiónak Szemán Ákos. Ugyanis, emlékeztetett a szakértő, a lítium legfőbb felhasználási területe az elektronika, akkumulátorokban használják, és mostanság igencsak megemelkedett az elektromos autók kereslete, miközben egy-egy új bányának az engedélyeztetése, kialakítása, a termelés elindítása többéves folyamat. „Könnyen kialakulhat egy olyan helyzet, ami most is látható, hogy szűkösebb lesz a piac, és ezáltal emelkedett a lítium ára” – magyarázta a Portfolio munkatársa.
Az elemző szerint nem elképzelhetetlen, hogy a lítium drágulása hatással lehet a különféle gyártói kapacitásokra, és tovább kell várni egyes termékekre. De
önmagában az, hogy a lítium ára emelkedik, nem biztos, hogy jelentősen megemeli egy elektromos autó költségét,
hiszen a gépkocsi teljes költségének legfeljebb a harmadát jelenti az akkumulátor, sőt, annak az árát pedig legfeljebb felerészt adják a nyersanyagok, amelyek közül a lítium csak egy – magyarázta Szemán Ákos, megjegyezve, az már sokkal problémásabb lenne, ha nemcsak a lítium, hanem más nyersanyagok árfolyama is egyszerre és jelentősen növekedne.
Május elején szakértők egész éven át tartó árupiaci szuperciklus kezdetére figyelmeztettek, de a Portfolio elemzője azt mondta: bár a tavasz folyamán a legtöbb nyersanyag sokat drágult, miután a nyáron a kereslet valamelyest visszaesett, megtorpant a drágulási folyamat, és rövid távon várhatóan nem is fog folytatódni – tette hozzá. A Morgan Stanley szerint például a jövő év második felében már jelentősen alacsonyabb árakkal lehet számolni.