eur:
402.93
usd:
360.91
bux:
97065.84
2025. május 18. vasárnap Alexandra, Erik
Nyitókép: Pixabay

Hasít a magyar külkereskedelem

Tavaly decemberben az export euróban számított értéke 12, az importé 9,2 százalékkal nagyobb volt az előző év azonos időszakinál.

310 millió euró többlet keletkezett a külkereskedelemben decemberben, ami jelentős, 211 millió euró javulás az egy évvel ezelőtti többlethez képest – olvasható a Takarékbank vezető elemzőjének közleményében.

Az ipari termelés növekedésével összhangban és munkanaphatás miatt (decemberben tavaly két munkanappal több volt, mint 2019-ben)

11,8 százalékkal nőtt az export, míg 9,2 százalékkal nőtt az import euró értéke az egy évvel ezelőttihez képest,

ami a gyengébb belső kereslet mellett a cserearányok javulására utal. Tavaly az export euró értéke 4,3 százalékkal, az importé 5,7 százalékkal zsugorodott, így 1372 millió euróval 5705 millió euróra nőtt a külkereskedelmi mérleg többlete. A harmadik negyedév után

a negyedik negyedévben is jelentősen, 1234 millió euróval emelkedett a külkereskedelmi többlet,

így az áruforgalmi egyenleg pozitívan járulhatott hozzá a gazdaság negyedik negyedéves teljesítményéhez, amit azonban jórészt ellensúlyoz a szolgáltatások egyenlegének romlása.

Forrás: KSH (interaktív grafikonért kattintson ide)
Forrás: KSH (interaktív grafikonért kattintson ide)

Hozzáteszik, az idei év első felében tovább javulhat a külkereskedelmi többlet, egyrészt a viszonylag gyenge belső kereslet, másrészt a második negyedévben jelentkező bázishatások miatt, mivel a meredeken zuhanó kivitel mellett megugrottak az egészségügyi védőfelszerelések beszerzései, így jóval kisebb mértékben zuhant a behozatal. A második félévben azonban a beruházások és a fogyasztás várható élénkülésével már némileg csökkenhet a külkereskedelem többlete, azonban idén összességében tovább emelkedhet, így

elérheti a 6,5-7 milliárd eurót.

A kivitel kilátásai továbbra is kedvezőek – bár az autógyárak chiphiány miatti átmeneti leállása januárban okozhat visszaesést, de februárban már újra emelkedhet a termelés visszaállásával –, mivel egyes országokban a lakosság a szolgáltatások korlátozásából eredő „kényszermegtakarításait” árucikkek vásárlására fordítja. A német ipari vállalatok, és különösen az autógyártók exportkilátásai biztatóak a tavaly őszi felmérések és egyes vállalatok közleményei szerint, míg az őszi hónapoktól jelentősen megugrott a hazai ipari új rendelések és rendelésállomány volumene. A járvány második hulláma ellen meghozott korlátozó intézkedések miatt a belső kereslet visszafogottan alakul, így

az import helyreállása továbbra is elmarad az exportétól.

Tavaly az áruforgalmi egyenleg többletének jelentős emelkedése mellett a szolgáltatások egyenlege meredeken romlott, így a folyó fizetési mérleg kiegyensúlyozott lehetett, azonban idén már jelentősen javulhat.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.05.19. hétfő, 18:00
Szakáli István Loránd
az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány stratégiai igazgatója
Nagy fejtörést okoz a kormányoknak a világformáló megatrend – Mit lehet tenni?

Nagy fejtörést okoz a kormányoknak a világformáló megatrend – Mit lehet tenni?

Ahogy világszerte gyorsul az elektromos járművek terjedése, a trendnek egyre jelentősebb hatása van az energiafogyasztásra, az olajkeresletre és az állami költségvetésekre is. Az EV-k 2024-ben már több mint 180 TWh áramot fogyasztottak, és évente 1,3 millió hordó olajat váltottak ki – a tendencia 2030-ra megháromszorozódhat. Mindez komoly adóbevétel-kieséssel jár, különösen a benzin- és dízelfogyasztásra kivetett adók terén, amit a villamosenergia-adók csak részben kompenzálnak. A kormányok ezért világszerte új adóintézkedésekkel – például útdíjakkal, súly- és regisztrációs adókkal, vagy az elektromos járművekre is kiterjedő ÁFA-val – próbálhatnak egyensúlyt teremteni a bevételek fenntartása és az elektromobilitás ösztönzése között. A cél: fenntartható, méltányos átmenet a tiszta közlekedés felé, társadalmi elfogadottság mellett. Vajon sikerülhet? Az IEA elemzése.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×