Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
Pölöskei Gáborné, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnöke a köznevelési kerekasztal nyolcadik alkalommal tartott ülését követő sajtótájékoztatón az Emberi Erőforrások Minisztériumának Tükörtermében, Budapesten 2016. május 17-én.
Nyitókép: MTI Fotó: Marjai János

Egyéni tanulási utakat kínálnak azoknak, akik „kilógnak a rendszerből”

Nemcsak az iskoláskorúakat várják a dobbantóprogramba és a műhelyiskolákba, hanem azokat a felnőtteket is, akik szakma nélkül próbálnak boldogulni a munkaerőpiacon - írja a Magyar Nemzet.

A bukdácsoló, leszakadó tanulók előtt szeptembertől új lehetőségek nyíltak a felzárkózásra a dobbantóprogram, a műhelyiskola és az orientációs osztály bevezetésével. Mint Pölöskei Gáborné, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkára a lapnak kiemelte: az új képzési programokat nemcsak tanulói jogviszonyban, iskoláskorúak érhetik el, hanem felnőttek is. Tanulói jogviszonyban ráadásul ösztöndíjat is kaphatnak a fiatalok.

A dobbantóprogram a nyolcadik osztályt be nem fejezett, de már 16 éven felüli érdeklődőknek szól.

Fontos, hogy nem az általános iskolai tananyagot pótolják, hanem szabadabban, teljes mértékben személyre szabottan fejlesztik ki azokat a kompetenciákat, amelyek a továbblépéshez szükségesek. A képzés alapfokú végzettséget biztosít.

A diákok egy évet is eltölthetnek a programban, de ha jól teljesítenek, akár néhány hónap alatt is továbbléphetnek a műhelyiskolába, ahol részszakmát szerezhetnek. Bár utóbbi nem ér fel egy teljes alapszakmával, de egy bizonyos munkakör betöltésére azért alkalmassá tesz, és államilag elismert végzettségnek számít. Amennyiben a teljes szakmát szeretné elsajátítani, a szakképző iskolában akár folytathatja is a tanulmányait, ahol beszámítják a részszakmaismereteit.

A helyettes államtitkár rámutatott:

a műhelyiskola nem is igazán iskola, inkább mester-inas viszonyon alapuló közös munka,

amelynek során kifejezetten a foglalkoztatók által elvárt készségekre fókuszálnak.

A harmadik lehetőség az orientációs évfolyam, amely a tervek szerint előbb-utóbb minden szakképzési centrumban elérhetővé válik. Ezekbe az osztályokba azokat a diákokat várják, akik megszerezték az általános iskolai bizonyítványukat, de nincs határozott elképzelésük arról, hogy hol folytassák, illetőleg valamelyik területen nehézségekkel küzdenek. A diákok az orientációs év során megismerkedhetnek az egyes ágazatok sajátosságaival, és a következő tanévben lényegében bármelyik iskolatípusban, akár gimnáziumban is folytathatják a tanulmányaikat.

Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×