A távmunka munkavédelmi szempontból tényleg bonyolult kérdés – mondta az InfoRádiónak Pentz Edina, az RSM bérszámfejtés üzletágának vezetője. Ha munkahelyen történik munkahelyi baleset, akkor azt jegyzőkönyvezik, felmérik a körülményeit, a munkavédelmi megbízott nyilatkozatot tesz az ügyben. "Ha pedig üzemi baleset a munkahelyi baleset, akkor teljesen más metódus szerint zajlik az elszámolása is a társadalombiztosítás felé" – hívta fel a figyelmet a szakértő.
A munkahelyen, ahol ezért a munkaadó a felelős, mindent úgy kell kialakítani és működtetni, hogy az a munkavállaló egészségét is védje, biztonságos munkavégzését lehetővé tegye.
"Ha a munkaadónak a home office bevezetésével lesz 1119 kis telephelye, ahol egy-egy ember dolgozik, ennyire nem lehet szétszedni a műszaki hátteret, sem pedig átvizsgálni, hogy ez az 1119 hely mind megfeleljen minden olyan munkavédelmi előírásnak, amely központilag minden munkahelyre vonatkozik" – világította meg munkáltatói oldalról az aggályokat Pentz Edina. Szerinte innentől kezdve a felelősség nem hárítható a foglalkoztatóra, hiszen
egyik sem fog magánlakásokat teljes mértékben átvizsgálni például azért, hogy ha a munkavállaló töltőre teszi a laptopját, az nem okoz-e zárlatot,
ami leégeti a lakást, és megsérül tőle a munkavállaló. "Ez egy szélsőséges példa, de ilyen nagyságrendekről van szó, ha azt kell eldönteni, hogy ki lesz ebben az esetben a felelős" – tette hozzá Pentz Edina.
Szerinte a mostani Munka törvénykönyve-módosítás esetében, amely majd a felek közös megegyezésére bízza a home office lehetőségét, ha a munkaadó biztosítja az eszközöket az otthoni munkavégzéshez, hozzájárul a rezsihez is, akkor az már a munkavállaló felelőssége, hogy megfelelő minőségű, nem balesetveszélyes bútorokon dolgozik, illetve hogy legyen jó a villanyhálózata és az internetszolgáltatása is.
"Ezt neki kell megteremtenie, hiszen közösen eldöntötték, hogy home office-ban fog dolgozni a munkavállaló" – tette hozzá Pentz Edina.