eur:
392.73
usd:
362.99
bux:
72132.83
2024. július 8. hétfő Ellák
Nyitókép: Pixabay

Hiába a csökkenés, a 300 forint alatti benzinár álom marad

Szerdától 20 forinttal csökken a benzin és 15 forinttal a gázolaj ára – értesült a Holtankoljak.hu. A kőolaj világpiaci ára – a koronavírussal kapcsolatos hírek hatására – ismét esésbe kezdett. Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára az InfoRádiónak azt mondta, idehaza várhatóan nem csökken 300 forint alá a benzin literenkénti ára még a mostaninál jelentősebb nyersanyagár-zuhanás esetén sem.

Újból esésnek indultak a kőolajárak, részben az Európában irányt adó Brent-jegyzés közelít a 30 dolláros, kritikus szinthez.

Mint ismert, nagyjából egy hete látott napvilág az a hír, hogy komoly olajárháború tört ki a legnagyobb OPEC-kitermelő ország, Szaúd-Arábia és Oroszország között, aminek hallatán meredeken esni kezdtek az árak, és a 60 dollár körüli árszintről közel a felére, nagyon hamar a 30 dollár körülre – idézte fel Grád Ottó. Ezt követően stabilizálódni látszott az olajár, sőt, gyenge emelkedés is volt tapasztalható, viszont az egyre pesszimistább gazdasági kilátások, a koronavírus minduntalan terjedése és világjárvánnyá való növekedése hatására ismét esésnek indult a fekete arany jegyzése.

Nagyon borúlátó elemzők egyszámjegyű olajárról is beszélnek már,

amit a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára enyhe túlzásnak tart, hiszenm mint rámutatott: a kitermelésnek költségei vannak, és még a lehető legolcsóbban dolgozó arab országokban is bőven meghaladja a kétszámjegyet ennek a díjtétele. Grád Ottó szerint

már a 30 dolláros szint is kritikus.

A szakember arra felhívta a figyelmet, hogy a már említett egy héttel ezelőtti krízis alapvetően kínálati oldali probléma, vagyis az orosz–szaúdi megállapodás hiánya okozta a kőolajáresést. A mostani, friss változás pedig egyértelműen keresleti oldali negatív kilátásokra vezethető vissza.

Természetesen, ha az alapanyag ára csökken, akkor a végterméké is, így az üzemanyagoké is követni fogja ezt, de nem szabad elfejetni, hogy ezek végfelhasználói árának

körülbelül 50 százaléka jövedéki adó, illetve áfa, tehát olyan mértékű változás, mint ami a kőolajnál tapasztalható, nem fog megjelenni automatikusan a töltőállomásokon

– figyelmeztetett Grád Ottó.

Ennél fogva, ha a következő hetekben nem következik be nagy változás a világpiacon, bár tapasztalhatunk további üzemanyagár-csökkenést, de ennek mértéke nem lesz arányos a kőolaj világpiaci árának csökkenésével. Abból kiindulva, hogy a benzin literenkénti árából 120 forint a jövedéki adó, amit, ha a 27 százalékos áfával megnövelünk, csak maga az alap adótartam 190 forint, nehezen elképzelhető, hogy 300 forintos üzemanyagár legyen a kutakon. Ehhez egy nagyon drasztikus olajárcsökkenés kellene, tette hozzá a szakember.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.08. hétfő, 18:00
Lakatos Júlia
a Méltányosság Politikaelemző Központ stratégiai igazgatója
Elmaradt a szélsőjobboldali áttörés, de igazán kaotikus forgatókönyv valósult meg – Mi lesz most Franciaországban?

Elmaradt a szélsőjobboldali áttörés, de igazán kaotikus forgatókönyv valósult meg – Mi lesz most Franciaországban?

Meglepetésszerű eredmény született a magas részvétellel lezajlott francia nemzetgyűlési választások második fordulójában. Bár szinte minden felmérés a Marine Le Pen-féle Nemzeti Tömörülés győzelmét jósolta, az exit pollok szerint a baloldali pártok összefogása, az Új Népfront szerezte meg a legtöbb mandátumot, második helyre pedig az Emmanuel Macron elnök mögötti centrista Együtt formáció futott be. Úgy néz ki, a „republikánus front”, vagyis a baloldali és centrista jelöltek egymás javára történő visszalépése működött, és ezzel sokadszorra sikerült megakadályozni a szélsőjobboldal győzelmét. Az exit pollok alapján becsülhető erőviszonyok ugyanakkor azt mutatják, az abszolút többség senkinek nem lesz meg, ami bizonytalan helyzetet idézhet elő Franciaországban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×