Újból esésnek indultak a kőolajárak, részben az Európában irányt adó Brent-jegyzés közelít a 30 dolláros, kritikus szinthez.
Mint ismert, nagyjából egy hete látott napvilág az a hír, hogy komoly olajárháború tört ki a legnagyobb OPEC-kitermelő ország, Szaúd-Arábia és Oroszország között, aminek hallatán meredeken esni kezdtek az árak, és a 60 dollár körüli árszintről közel a felére, nagyon hamar a 30 dollár körülre – idézte fel Grád Ottó. Ezt követően stabilizálódni látszott az olajár, sőt, gyenge emelkedés is volt tapasztalható, viszont az egyre pesszimistább gazdasági kilátások, a koronavírus minduntalan terjedése és világjárvánnyá való növekedése hatására ismét esésnek indult a fekete arany jegyzése.
Nagyon borúlátó elemzők egyszámjegyű olajárról is beszélnek már,
amit a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára enyhe túlzásnak tart, hiszenm mint rámutatott: a kitermelésnek költségei vannak, és még a lehető legolcsóbban dolgozó arab országokban is bőven meghaladja a kétszámjegyet ennek a díjtétele. Grád Ottó szerint
már a 30 dolláros szint is kritikus.
A szakember arra felhívta a figyelmet, hogy a már említett egy héttel ezelőtti krízis alapvetően kínálati oldali probléma, vagyis az orosz–szaúdi megállapodás hiánya okozta a kőolajáresést. A mostani, friss változás pedig egyértelműen keresleti oldali negatív kilátásokra vezethető vissza.
Természetesen, ha az alapanyag ára csökken, akkor a végterméké is, így az üzemanyagoké is követni fogja ezt, de nem szabad elfejetni, hogy ezek végfelhasználói árának
körülbelül 50 százaléka jövedéki adó, illetve áfa, tehát olyan mértékű változás, mint ami a kőolajnál tapasztalható, nem fog megjelenni automatikusan a töltőállomásokon
– figyelmeztetett Grád Ottó.
Ennél fogva, ha a következő hetekben nem következik be nagy változás a világpiacon, bár tapasztalhatunk további üzemanyagár-csökkenést, de ennek mértéke nem lesz arányos a kőolaj világpiaci árának csökkenésével. Abból kiindulva, hogy a benzin literenkénti árából 120 forint a jövedéki adó, amit, ha a 27 százalékos áfával megnövelünk, csak maga az alap adótartam 190 forint, nehezen elképzelhető, hogy 300 forintos üzemanyagár legyen a kutakon. Ehhez egy nagyon drasztikus olajárcsökkenés kellene, tette hozzá a szakember.