Ügyfelei folyamatosan értesítik a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt, hogy sokszor a NAV nevében e-mailben és SMS-ben zargatják, és most már telefonon is hívogatják őket.
Az elektronikus veszély az, hogy sokszor NAV-honlapnak látszó felületek linkjeit küldik ki a NAV-ügyfeleknek, miközben azokat csak arra hozták létre, hogy lekérjék az adózok adatait. Gyakori csalási módszer az is, hogy visszajáró pénz ígéretével - túlfizetésről értesítve - csalják tőrbe az embereket, de ezzel kapcsolatban Kis Péter András, a NAV adószakmai szóvivője az InfoRádiónak nyilatkozva arra filgyelmeztet: ilyet adószámla-értesítőn közölnek postai úton vagy az ügyfélkapus tárhelyen keresztül.
"Mi e-mailben vagy SMS-ben nem kommunikálunk és nem írunk pénzüsszegekről sem"
- egyértelműsítette Kis Péter András.
Ha visszajáró pénzről telefonon kapnak értesítést, mindenképpen személyesen vagy az ügyfélkapus regisztráció segítségével kell eljárni - tette hozzá,
"senki ne dőljön be semmilyen linknek vagy hívásnak".
Kis Péter András szerint eleve gyanús lehet, ha egy ilyen értesítés tegező formában érkezik.
Észlelt csalás esetén rendőrségi feljelentést kell tenni.
A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézetének sajtóreferense, Bor Olivér az InfoRádiónak elmondta, adathalászgyanús próbálkozás esetén semmiféleképpen ne reagáljunk és ne kattintsunk sehová.
"Ha úgy érezzük, hogy csalókkal van dolgunk, lehetőség van jelentenünk a Nemzeti Kibervédelmi Intézetnél is. Amennyiben viszont áldozattá válunk, az adathalászattal érintett szervezetnek jelentsük ezt mihamarabb. Ha egy bank volt érintett, akkor a bank felé, ha az adóhivatal, akkor a NAV felé" - javasolta Bor Olivér, aki szerint valóban jó feljelentést tenni,
az érintett bankkártyát tiltassuk le, a szóban forgó jelszavakat pedig változtassuk meg.
Munkahelyi kommunikációs rendszerbe érkező gyanús üzeneteknél is kell jelezni a rendkívüli helyzetet, például a céges informatikusnak, "ne próbáljuk meg mi magunk megoldani a problémát", kitörölni a gyanús leveleket, SMS-eket nem elég.