Jelenleg több mint 3 százalékkal bővül a globális GDP, s ha le is lassul néhány tized százalékponttal, az beleillik a gazdaság ciklikus ingadozásába. Nagyjából ez egy globális olajár-sokkal is megegyező mértékű növekedésütem-csökkenés - mondta Hornyák József, a Portfolio elemzője.
"Ha az importvámok beszivárognak az inflációba, csökkentik a reálbérek emelkedését, némi bizonytalanságot hoznak a piacra, tehát egy tartósabb olajár-sokk, egy nagyobb mértékű volatilitás is okozhat hasonló mértékű problémákat a világgazdaságban.
Ha ez valósul meg, akkor nem kell annyira féltenünk a globális növekedést, mert továbbra is 2 százalék feletti globális GDP-növekedésről beszélhetünk" - emelte ki az elemző.
A legnagyobb kockázat véleménye szerint az, hogy a jelenlegi szankciók mellett újabb intézkedéseket vezetnek be,
hiszen ezek már erőteljesen visszavethetik a globális kereskedelem növekedését, ami már eléggé fájna a világgazdaságnak.
Kik szenvedik meg a kereskedelmi háborút?
Hornyák József szerint Kína és az Egyesült Államok lehet egyelőre vesztese ennek a háborúnak. Elemzők szerint éppen az amerikai fogyasztók szenvedik meg a hatásait, hiszen olyan termékekre vetették ki leginkább a vámot, amelyeket ők vesznek igénybe - jegyezte meg Hornyák József.
"Az EU-nak az fájna, hogyha az acélra és az alumíniumra kivetett vámok mellett még további intézkedéseket hoznának. Az eddig érvényesített és foganatosított védővám-intézkedések nem hatnak durván az európai gazdaságra, úgyhogy attól nem kell tartanunk, hogy ez nagyban visszaveti a gazdaság növekedését" - emelte ki az elemző.
Ám ha az autóipar kerül fókuszba, akkor az egész más megvilágításba helyezi a dolgot és erőteljes hatást gyakorolhatna az európai gazdaságra és a régiónkra is.