Országszerte elsősorban a mellékutakon alakultak ki burkolathibák a fagy, a hó és az esőzések miatt - mondta az InfoRádiónak Pécsi Norbert, a Magyar Közút kommunikációs vezetője.
A 32 ezer kilométeres közúthálózat 54 százaléka teljes körű felújításra szorul.
Mint mondta, a téli hónapokban és jelenleg is folyamatosan javítják az útburkolatot - télen a kevésbé tartós hidegaszfaltos javítást végzik, hamarosan pedig már a melegaszfaltos munkákat is elkezdik.
Míg 2016-17-ben 667 kilométernyi országos közút újult meg, addig idén már több mint 1200 kilométernyi országos közút újulhat meg. Az idei útfelújítási programban első körben a legrosszabb állapotú mellékúthálózaton kezdik el a felújítást.
Idén két útfelújítási program indul, 1250 kilométernyi gyorsforgalmi fő- és mellékút újul meg mintegy 160 milliárd forintból.
A társaság 2017-ben összesen 666 kátyúval kapcsolatos kárbejelentést kapott, ennek közel felét jóvá is hagyták.
Éves szinten mintegy 15-20 millió forint kárösszeget fizetnek ki.
Ez a tendencia várhatóan 2018-ban is folytatódik majd.
Mit kell tenni?
A kátyúkárt mindig az adott út kezelőjének kell bejelenteni.
- A Magyar Közút felel az országos gyorsforgalmi úthálózatért, kivéve a koncessziós kezelésben lévő M5-ös és M6-os autópályákat, illetve hozzájuk tartoznak a településeket összekötő fő- és mellékutak, valamint ezen utak településeken átvezető szakaszai (a www.kozut.hu oldalon van letölthető kárbejelentő űrlap). Minden más út a helyi önkormányzatok kezelésében van.
- Budapesten a fő- és tömegközlekedési útvonalak a Budapest Közúthoz, a többi út a helyi önkormányzatokhoz tartozik.
Kárbejelentés után biztosítási szakértő vizsgálja meg a helyszínt és a kárt is, és eldönti, hogy a bejelentett kár arányos-e a kárösszeggel.
Almássy Kornél, a Budapest Közút vezérigazgatója arról tájékoztatta az InfoRádiót, hogy az elmúlt egy hónap időjárása nagyon megviselte a fővárosi úthálózatot.
Tíz brigáddal dolgoznak nappal, és kisebb létszámmal ugyan, de éjjel is zajlanak a munkálatok. Több ideiglenes kátyújavításhoz visszatérnek tavasszal a végleges javításra.
Almássy Kornél hozzáfűzte: pontos képük van arról, hogy Budapesten hol, mennyi kátyú keletkezett, mert az útellenőrzési szolgálatuk naponta ellenőrzi a fővárosi úthálózatot. Emellett folyamatosan várják a lakossági bejelentéseket.