A Facebook közel 30 ezer típusú adatot gyűjt rólunk,
ezeknek a segítségével igyekszik meghatározni az érdeklődési körünket, hogy a hirdetők minél hatékonyabban érhessék el célközönségüket – mondta az InfoRádiónak Krasznai Csaba. A kiberbiztonsági szakértő hozzátette: ezt teszik keresőoldalak, és más – több száz millió, több milliárd felhasználóval rendelkező – honlapok is. „Ez tehát az az ok, ami miatt gyanúsan mindig olyan találatokat, illetve olyan hirdetéseket kapunk, ami az érdeklődési körünkbe tartozik” – hangsúlyozta.
Másik megoldás a célzott hirdetés, amikor a hirdető úgy gondolja, hogy egy adott weboldal számára releváns közönséget vonz. Előfordulhat, hogy az oldal üzemeltetőjének tudtán kívül jelenik meg reklám, ha a hirdetési szolgáltatóval kötött megállapodás alapján nem kontrollálja azok körét. Krasznai Csaba minden weboldal-tulajdonosnak javasolja, hogy olvassa el a szerződési feltételeket, ha például a Google hirdetéseit beengedi a honlapjára.
A felület kezelője kizárólag akkor döntheti el, mi jelenik meg az oldalán, ha maga kezeli a hirdetéseket
– hangsúlyozta a kiberbiztonsági szakértő. A Youtube-videók reklámjait is a szolgáltató szabja meg, így a csatornák üzemeltetőjének ezekbe a tartalmakba sok beleszólása nincs. A magyarországi választási kampányban is várható a közösségi oldalak és azok hirdetéseinek minél hatékonyabb felhasználása.
Krasznai Csaba azonban hozzátette, hogy a Youtube-csatornák kezelői azt megtehetik, hogy lemondanak a reklámbevételekről, és akkor semmilyen reklám nem jelenik meg a videóiknál. Mivel a Google-nek – mely a Youtube-nak is tulajdonosa – a hirdetések hozzák a legnagyobb bevételt, így „mindent megtesz annak érdekében, hogy hozzá jöjjenek hirdetni, és ezek a hirdetések meg is jelenjenek” – hangsúlyozta a szakértő.
„Ha valami az interneten ingyen van, akkor valószínúleg mi magunk vagyunk az áru”
– fogalmazott.