56 ezer regisztrált, 25 millió bejelentés, 150 ezer ellenőrzés – ez az elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszer (ekáer) elmúlt másfél éve számokban.Az ekáernek egyértelmű a gazdaságot fehérítő hatása, ebben mind a minisztérium, mind az adóhivatal, mind pedig az adószakértők egyetértenek.
Az augusztustól életbe lépő jogszabályi módosítást a tapasztalatok indokolták – mondta egy múlt heti, az ekáer eddigi eredményeiről beszámoló tájékoztató után a nemzetgazdasági tárca helyettes államtitkára. Molnár Tamás kiemelte: nem szigorításról, hanem kibővítésről van szó. Eddig csak annak kellett bejelentenie a fuvart, akik 3,5 tonnát meghaladó össztömegű útdíjköteles járművel szállít árut, de augusztustól már bármilyen járműre, így a haszongépjárművekre is kiterjed a kötelezettség, ha a 3,5 tonna össztömeget eléri.
Mivel az országban több ponton működik közúti súlymérő, könnyen kiszűrhető, ha túlpakolt a jármű. A kockázat pedig elég nagy, az ekáer esetében ugyanis – a hatóság döntésétől függően – akár az áru értékének 40 százaléka is lehet a bírság összege.
Szintén változás, hogy augusztustól a fuvarozók felelnek a hatósági zár sértetlenségéért hangsúlyozza a tárca közleménye, a pénzügyőrök szerint ugyanis többször előfordult, hogy a hatósági zárat feltörték és átpakolták az árut, hogy az ne kerüljön végrehajtás alá. A fuvarozók emiatt augusztustól akár egymillió forint bírságot is kaphatnak, ha a hatósági zár nem marad sértetlen.