A kozlekedesbiztonsag.kti.hu felvetette a kérdést, hogy "mi kerül a jogosítványon több mint félmillió forintba?" A portál megkérdezte erről az ország egyik legismertebb gépjárművezető-oktatóját, Pető Attilát, aki használ e-learning anyagokat, de alapjában véve tanteremben oktat és a közösségi médiában is aktív, oktató videókkal, szakmai hozzászólásokkal segíti a KRESZ útvesztőiben eligazodni vágyókat. Szerinte a félmilliós ár, bár kifizetni valóban sok, valójában nem drága. Az oktató hozzátette,
csak azoknak kerül ennyibe a tanfolyam és a vizsga, akik elsőre, bukások és nagy számú pótóra nélkül teljesítik a követelményeket.
Az elméleti tanfolyam díja 60-100 ezer forint között mozog, iskoláktól és képzési módoktól függően. A számítógépes elméleti vizsga 4600 forint. Ami azonban a jogosítvány árát az egekbe tornászhatja, az a gyakorlati képzés. Minél több óra kell valakinek a sikeres vizsgához, annál többe kerül a vezetői engedélye. Van olyan tanuló, állítólag ő jelenleg a csúcstartó, aki már 240 órát vezetett, így a gyakorlati tanfolyamra már elköltött mintegy 2,5 millió forintot, de még nem tett sikeres vizsgát.
Jelenleg 29 levezetett óra és 580 megtett kilométer után bocsátható a tanuló gyakorlati vizsgára. Egy óra vezetés általában 10 ezer forint, de ebben megint csak lehetnek eltérések az egyes iskolák között attól függően, hogy hol működnek. Tízezer forint óránként a vezetési gyakorlat, átlagosan. Hogy ez sok vagy kevés, nézőpont kérdése.
Elvileg 290 ezer forintból tehát elvégezhető a gyakorlati képzés. A forgalmi vizsga 11.000 forint. Ehhez jön még az elsősegély tanfolyam, amire semmiféle előírás nincs, azaz mindenki ott és úgy tanulja meg, ahol és ahogy akarja, a lényeg, hogy sikeres vizsgát kell tennie a Vöröskeresztnél, ami 19.990 forint.
Mindez együtt még a legdrágább elméleti képzéssel számolva is csak alig több, mint 420 ezer forint.
A 420 ezer forint sem kevés, de csak akkor igaz, ha az elméleti vizsga elsőre sikerül és a kötelező 29 óra elég ahhoz, hogy gyakorlati vizsgára bocsássák a tanulót és ott sem bukik meg, ami viszont a jelentkezők felére nem igaz.
Pető Attila felhívta a figyelmemet valamire, ami a "Miért olyan drága a jogosítvány?" vitákban többnyire fel sem vetődik. Amikor a jogosítvány „áráról” beszélünk nemcsak azt kell nézni, hogy mennyibe kerül egy autó és annak átalakítása, hogy oktatni lehessen rajta, és amibe az egyre igényesebb tanulók egyáltalán hajlandók beleülni! Vagy, hogy mennyibe kerül egy liter üzemanyag, a szerviz és így tovább. Emellett a tanulóvezetők által használt járművekben a fék, a kuplung harmadával kevesebb időt bír ki a cseréig, vagy még annyit sem, mint egy átlagos autóban.
Ahhoz, hogy valaki 29 óra alatt levezesse az előírt 580 kilométert, alkalmanként (azaz minden vezetéssel töltött órában) 20 km-t kellene vezetnie. Nem pusztán autóban ülni, hanem haladni is kell az autóval - részletezte az oktató, hozzátéve, hogy a 15 km az országos átlag, Budapesten még a vizsgákon sem igen gurulnak az autók átlagban 12 km-nél többet.
Önmagában az 580 kilométer levezetéséhez is vagy nagy szerencsére van szüksége a tanulónak (és az oktatójának is), amikor gyér forgalom mellett folyamatosan tudnak haladni, minden alkalommal, alkalmanként 20 km-t, vagy
az országos átlagból kiindulva még legalább három, Budapesten négy plusz órára van szükség, ami 30-40 ezer forinttal növeli a jogosítvány megszerzésének költségeit.
Csakhogy a 29-34 óra gyakorlat a többségnek még mindig nem elég. A statisztikák szerint a gépjárműképzések résztvevői átlagosan 49 levezetett óra után tesznek sikeres vizsgát. Vannak, akiknek a 29 is elég, még akkor is, ha esetleg ténylegesen kevesebbet futott velük az autó, mint 580 km, vannak azonban, akiknek a többszöröse sem elég.
Pető Attila osztja azoknak a véleményét, akik szerint mindent egybevetve a jogosítvány arányaiban ma sem drágább, mint évtizedekkel ez előtt: nagyjából másfél havi átlagbérbe. Más kérdés, hogy a 10 ezer forintos óradíj mellett gyorsan az egekbe szökhet az ára, ha a tanuló többszöri próbálkozás után sem tud sikeres gyakorlati vizsgát tenni.
Ha a jogszabályban előírt 29 órával szemben átlagosan 49 óra gyakorlati oktatás után jutnak el a tanulók a sikeres vizsgáig, az azt jelenti, hogy 200 ezer forinttal drágább lesz a jogosítvány.






