"Amíg használtautó-piac van, addig kilométeróra-manipuláció is lesz" - mondta Halász Bertalan, a joautok.hu ügyvezetője a vezess.hu-nak. A kijelentés mögötti ok, hogy a valósnál kisebb futásteljesítményt mutató műszerrel tízből kilenc autót a valós értékénél drágábban lehet értékesíteni.
Hivatalosan a Btk. 2012 óta bűncselekménynek minősíti az autók műszereinek manipulálását, de a mechanikusról digitálisra való áttérés csak a bűnözők eszközeit változtatta meg - mondta a szakértő.
A gyanús esetek visszaszorítása érdekében évek óta segíti a vásárlókat a Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP), ahol a tavalyi évben közel 23,5 millió lekérdezés történt - ezt a lap kérdésére a Miniszterelnöki Kabinetiroda Sajtóosztálya mondta el. Két éve 18,1 millió információkérés volt, egy évvel korábban 19,4 millió.
A műszaki vizsgán rögzített óraállást is személyautónként megmutató adatbázis első évének lekérdezéseihez képest (11,7 millió) már több mint duplázódott az információkérések száma, amelyek során egyszerűen felfedezhetők egyes gyanús esetek
- írják. Ám mindezek ellenére is csak 200-250 bejelentés érkezik évente a Belügyminisztériumhoz visszatekerés-gyanús autókról, ami a 4,2 millió darabos használtautó-piacon elhanyagolható szám. A rendőrségi adatok is azt mutatják, hogy alig-alig fordul elő ez a bűncselekmény, az ORFK adatai szerint 2022-ben mindössze 39 volt a "rendőri eljárásban regisztrált gépjármű kilométer-számláló műszer által jelzett érték meghamisítása bűncselekmények száma".
A szakértő elmondta, minden 100 ezredik lefutott kilométert lehet "lélektani határnak" tekinteni, különösen a 200 ezer kilométert, így a csalók sokszor úgy hirdetnek meg például egy 209 ezer kilométeren túli járművet, hogy 198 ezret futottnak tüntetnek fel. Hozzáteszi: "A dolog kellemetlen része óhatatlanul bekövetkezik, amikor egy így hirdetett autót egy komoly vásárlási szándékkal érkező érdeklődő a félrevezető információ miatt inkább a tulajdonosnál hagy."