"Ezek nagyrészt olyan órák voltak, amelyek konkrétan neki készültek, vagyis közülük sok tartalmazott személyes motívumokat vagy akár üzeneteket" - mondta az InfoRádióban Lakatos Zsolt óraszakértő. Azt is elárulta, hogy az aukción elkelt egyik legértékesebb darab egy F.P.Journe volt, de gazdára talált még több Rolex is, voltak Audemars Piguet-ek, azaz kifejezetten svájci luxusmárkákról volt szó.
A szakértő elmondta,
egyáltalán nem olyan gyakori, hogy egy-egy gyártó egyedi órát készít valakinek, mint azt sokan gondolják.
"Úgy is mondhatnánk, hogy egyfajta kegy, ha valaki számára személyre szabott igények szerint készül el egy óra" – fogalmazott. Legutóbb például Tom Brady számára készített egy karórát az Audemars Piguet.
A szakértő úgy véli, Michael Schumacher esetében sokat dobott a karórák árán a tulajdonos személye, és különösen a szerencsétlen helyzete. Példaként egy néhány hónappal ezelőtti, Elton John számára szervezett óraárverést említett, ahol a piaci értékükhöz képest két-háromszoros áron keltek el a kiegészítők. Ám a mostani, Michael Schumacherhez köthető árverésen még nagyobb volt a szorzó, voltak olyan darabok, amelyek öt-, vagy akár tízszeres áron találtak gazdára ahhoz képest, amekkora a reális kereskedelmi áruk lett volna.
Arra a kérdésre, hogy hogyan lehet bizonyítani, hogy egy adott karóra egy hírességé volt, Lakatos Zsolt elmondta: az ő esetükben egyszerű, hiszen amikor ilyesmit vásárolnak, az jól van dokumentálva. A gyártótól is ki lehet kérni a dokumentációt, és a különböző híresség-órákkal kapcsolatban szoktak is reagálni.
Mint mondta, a legtöbb esetben – így emlékei szerint a Schumacher-óráknál is – volt valamilyen személyes üzenet a hátoldalukon. De voltak ennél sokkal híresebb karórák is, például a Paul Newman tulajdonában lévő Rolex Daytona, melyben szintén személyes üzenet állt, ahogy a Marilyn Monroe által John Fitzgerlad Kennedy elnöknek adottban is. Azaz általában ezek az ismertetőjegyek tesznek hitelessé egy-egy órát.
Az aukcióknál viszont az, hogy a vásárló valóban azt az órát vásárolja-e meg és tényleg azzal a sztorival, amit remél, az valóban jogos kérdés, és ez sokszor okoz is problémát
- tette hozzá az óraszakértő.
Lakatos Zsolt arról is beszélt, hogy ezek a különleges órák általában személyes gyűjteményekbe kerülnek, de olyan is előfordul, hogy egy-egy ritka, elfeledett, 40-50 év után előkerülő példányt maga a gyártó vesz meg saját múzeuma számára.
Az elárverezett értékes órák értékállóságával kapcsolatban elhangzott: a nagyon ritka, illetve prominens személyekhez köthető darabok abszolút megtartják az értéküket, a kereskedelmi forgalomban kaphatók viszont már kevésbé. Azaz attól, hogy egy tárgy aukcióra kerül, egyáltalán nem biztos, hogy az hosszú távon értékálló lesz, vagy hogy ér annyit, mint a kikiáltási ára. Ám a hírességekhez kötődő darabok már csak a történetük miatt is értéktartók.