A Kecskeméten működő egyik nyugdíjasklub felkérésére látogatta meg a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztályának vagyonvédelmi kiemelt főelőadója a szépkorúak havi összejövetelét. A police.hu beszámolója szerint Madari Róbert interaktív előadás keretében hívta fel a kibertérben leselkedő veszélyekre.
A bűnmegelőzési szakember megmutatta például azt, hogyan lehet felismerni a „becsapós”, személyes- és banki adatok megszerzésére irányuló e-maileket, és felhívta a hallgatóság figyelmét az adathalász kísérletek elhárításának módjaira:
- Az adóhatóság, a pénzintézetek, szolgáltatók soha nem kérnek személyes és bizalmas adatokat e-mail útján. Soha ne adják meg adataikat e-mail-en!
- Mindig alaposan tanulmányozzák át a hivatalos küldeménynek tűnő elektronikus leveleket.
- Először a levél nyelvezetét vizsgálják meg. Sok esetben fordítóprogrammal készült, rossz magyarsággal írott küldemények érkeznek az e-mail fiókokba. A valós szolgáltatók ilyet nem küldenek!
- Figyeljék meg a feladó e-mail címét! Minden szolgáltató, pénzintézet saját internetes tartományából továbbítja elektronikus leveleit. A feladó címe alapján következtetni lehet, hogy tévedésbe ejtés a levél célja. A valós szolgáltatók ilyet nem küldenek!
- Az érkezett levélbe ágyazott adategyeztetést segítő linkre soha ne kattintsanak! Ismeretlen internetes tartományba irányíthatja az óvatlan áldozatot, ahol többnyire a valós szolgáltató adatkezelő felületéhez hasonló oldalon találhatja magát a figyelmetlen érintett. A valós szolgáltatók ilyet nem küldenek!
- Kezelje egészséges bizalmatlansággal azokat az e-maileket, amelyek nem az Önnel kapcsolatban lévő hatóságtól, szolgáltatótól, vállalkozástól érkeztek. Amennyiben szeretne meggyőződni a levél hitelességéről, hívja fel telefonon a levélben megjelölt szolgáltatót.
- A gyanúsnak ítélt e-maileket soha ne nyissák meg, inkább töröljék.
- A biztosan rossz szándékú, illetve kéretlen leveleket a levelezőprogramjukban jelöljék meg levélszemétként, blokkolják a levél küldőjét.