eur:
403.4
usd:
354.05
bux:
96418.45
2025. június 4. szerda Bulcsú
Gumiabroncsok Környén, a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. kibővített gyárában az avatás napján, 2017. október 26-án.
Nyitókép: MTI Fotó: Máthé Zoltán

Életveszélyes lehet a gumicsere

A helytelenül tárolt gumigarnitúra legalább olyan veszélyes, mint az abroncs magas kora vagy alacsony profilmélysége.

A hirtelen jött tavasszal elkezdődött az abroncscserék időszaka is. A következő hetekben több millió autós cseréli vissza téli gumit a nyáriakra. A Bridgestone szakértői szerint ilyenkor még akkor is érdemes átvizsgáltatni a nyári gumikat, ha gumiszervizben tároltuk és ott is cseréltetjük őket, mivel az abroncsokat akár tárolás közben is érheti károsodás.

Március végén és április elején a hőmérséklet már tartósan meghaladja a 7 fokot, ezért a magyar autósok többsége erre az időszakra időzíti a téli gumik nyárira való cseréjét. A Bridgestone korábbi felmérése szerint azonban a járművezetők 24 százaléka közlekedik téli gumikkal még a tavaszi időszak végén is, ami bár spórolás szempontjából jó megoldásnak tűnhet, a szakértők szerint azonban kifejezetten balesetveszélyes döntés.

Érdemes mielőbb visszaszereltetni a nyári gumikat, de előtte mindenképpen ellenőriztessük az abroncsok állapotát, mert azokat akár tárolás közben is érheti károsodás. Nemcsak a gumi összetétele és a profilmélység, hanem az abroncsok tárolási körülményei is jelentősen befolyásolják későbbi teljesítményüket. Az autógumik akkor tudják ellátni alapvető feladataikat, ha szakszerűen szerelik fel, cserélik és megfelelően tárolják őket.

A gumihotel már Magyarországon is egyre népszerűbb, immár minden tizedik autós veszi igénybe a szolgáltatást. Ez főleg azoknak jó lehetőség, akik nem tudják az otthonukban megoldani a szakszerű tárolást.

Három jó tanács az abroncsok helyes tárolásához:

  • Az abroncsokat -5 és 25°C közötti átlaghőmérsékleten, száraz és enyhén szellős helyen tároljuk. Ne legyenek kitéve közvetlen napfénynek és ózonsugárzásnak, mert ezek kedvezőtlen hatást gyakorolnak a gumi tartósságára. A gumikat kazánoktól és radiátoroktól, vagyis hőforrásoktól távol helyezzük el, lehetőleg olyan helyen, ahol a levegő páratartalma nem haladja meg a 70%-ot.
  • A szabadban vagy egymásra halmozva tárolt gumik könnyen deformálódhatnak, és menet közben az autó vibrációját idézhetik elő. Éppen ezért a felni nélküli abroncsokat vízszintesen helyezzük egymásra, ügyelve arra, hogy a rakás maximum 1,5 méter magas legyen, különben az abroncsok saját tömegük miatt deformálódhatnak. Az abroncsokat tárolhatjuk függőleges helyzetben, felállítva is. Ez esetben azonban egy-két havonta 90 fokkal forgassuk el őket, hogy megelőzzük az deformációt.
  • Az abroncsokat lehetőleg felnire szerelve tároljuk. Ez esetben az abroncsok tetszőleges módon tárolhatóak, akár több abroncs is egymásra tehető, vízszintes tároláskor pedig nem szükséges rensszeresen forgatni őket. A következő gumicsere idején célszerű azonban az abroncsok nyomását ellenőrizni, amit persze a szakszervizben elvégeznek helyettünk.
Címlapról ajánljuk

Keleti nyitás az oroszok megkerülésével: felértékelődhet Magyarország tranzitszerepe egy új energiafolyosóval

Magyarországot közvetlenül nem sodorná ellátásbiztonsági veszélybe, ha leválna az orosz földgázról, de a hosszú távő szerződés felmondásának komoly anyagi következményei lennének – mondta az InfoRádióban az MCC Klímapolitikai Intézet vezető kutatója. Toldi Ottó szerint fokozódhat Magyarország tranzitszerepe a jövőben, ha megvalósul a tervezett energiafolyosó a közép-ázsiai régió és az Európai Unió között.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.04. szerda, 18:00
Resperger István
ezredes, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Szent-István Biztonságkutató Központ igazgatója
Pótolhatatlan veszteséget szenvedett Moszkva, 250 ezres várost lőhet az orosz tüzérség – Ukrajnai háborús híreink szerdán

Pótolhatatlan veszteséget szenvedett Moszkva, 250 ezres várost lőhet az orosz tüzérség – Ukrajnai háborús híreink szerdán

Ukrán források jelentették először, hogy a vasárnapi, Oroszország belsejében intézett légicsapásban megsemmisült/megsérült egy Berijev A-50 korai légtérellenőrző repülőgép is. Most friss felvételek érkeztek a repülőtérről, ami úgy tűnik, alátámasztja az állítást. Az orosz védelmi minisztérium ma bejelentette, hogy elfoglalták Andrijivkát, Andrej Marocskó orosz haditechnikai szakértő pedig felhívta a figyelmet arra, hogy ezzel a 250 ezres lélekszámú Szumi városa az orosz hagyományos tüzérség lőtávolságán belülre került. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×