Az új szabályozás értelmében a jövőben nemcsak a kormányhivatalokhoz tartozó hatósági vizsgaállomásokon elvégzett átvizsgálás után kaphatnának magyar rendszámot az Európai Unió országaiból származó használt járművek. Bevonnák a vizsgáztatásba a jelenleg kizárólag hazai járművek időszakos műszaki vizsgáztatásával foglalkozó, magánkézben lévő állomásokat is – írja a Telex.
Ha az Európai Unió más országából hozott autó kinti műszaki vizsgája legalább egy hónapig érvényes, az első itteni tulajdonos az egyszerűbb, mindössze 11 ezer forintos honosítási eljáráson vehetne részt. Ez egy rövid átvizsgálásból, illetve a jármű egyedi azonosítószámainak kísérődokumentumokban szereplő azonosítószámok összevetéséből áll.
Azoknak a járműveknek, amelyek kinti műszakija kevesebb mint egy hónapig érvényes, a körülbelül 57 ezer forintos egyedi forgalomba helyezési eljárást kell lefolytatniuk. Ez a most még kizárólag hatósági állomásokon végzett eljárás alapos műszaki ellenőrzésből és a dokumentumok, illetve azonosítószámok egyeztetéséből áll. Mindkét lehetőségre igaz, hogy ha mindent rendben találtak, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál megállapítják a regisztrációs adó összegét.
A járműhonosításra vonatkozó rendeletek módosítása után nem lenne kötelező a hatósági vizsgaállomásokhoz fordulni az EU-ból származó használt autók és egyéb járművek magyarországi regisztrációjához, mert azt ezentúl bármely járműkategóriában piaci szolgáltató is elvégezhetné. A változás egyúttal azt is jelentené, hogy egyedi forgalomba helyezési eljárásra a továbbiakban csak az Európai Unión kívüli, úgynevezett harmadik országból, jellemzően az Egyesült Államokból származó járművek esetében lenne szükség. Ezeket változatlanul a hatósági vizsgaállomások egyikére kellene elvinni.
Mindez azért lenne jelentős fejlemény a portál szerint, mert az utóbbi években a hatósági állomásokon kirobbant korrupciós botrányok, valamint az ezek következtében több helyen kialakult szakemberhiány miatt sokszor nehézkessé vált az időpontfoglalás, sokat kellett várni a honosításra és az egyedi forgalomba helyezési eljárásra, főleg a két budapesti hatósági állomáson.