Együttműködési megállapodást kötött még augusztusban az RTL Magyarország és a 4iG, amelynek részleteiről most számoltak be. Az RTL minél több háztartásba szeretne eljutni úgy lineáris (hagyományos tévés), mind streaming-szolgáltatásaival, a 4iG pedig a streaming területén is piacvezető pozícióra törekszik. Ezért mindkét fél számára előnyös az együttműködés, hangzott el a tájékoztatón.
Megállapodásuk szerint
- az RTL Magyarország lineáris csatornái elérhetők lesznek a 4iG új, induló tévéplatformján, de az RTL elérhető marad a szabadon fogható mindigTV szolgáltatásban (utóbbi a háztartások csaknem 13,5 százalékát, mintegy 540 ezer otthont jelenti).
- 2025. januárjától a hazai távközlési szolgáltatók közül az RTL Magyarország mellett kizárólag a 4iG Csoport értékesítheti és terjesztheti az RTL+ streamingszolgáltatását. Ezáltal a két 4iG-tulajdon cég, a Vodafone Magyarország és a DIGI ügyfelei akár televíziós csomagjuk részeként is elérhetik az RTL+ teljes kínálatát, köztük az UEFA Bajnokok Ligája-mérkőzéseket;
- a szerződés időtartama alatt a 4iG Csoport műsorgyártási üzletága támogatja az RTL Magyarországot az UEFA Bajnokok Ligája mérkőzéseinek közvetítésében.
"Stratégiai megállapodásunk lényege és központi eleme az, hogy az RTL Magyarország így látja biztosítottnak a legnagyobb elérést a streaming szolgáltatása kapcsán. Emellett a 12 csatornás lineáris szolgáltatásának is egy olyan új lehetőséget tud biztosítani, ami eddig nem volt. Mindemellett egy olyan tartalmi megállapodást is sikerült kötnünk, ami segíti a jövőben lehetséges host broadcasteri kötelezettségeinket" – mondta az InfoRádióban az RTL Magyarország vezérigazgatója, Vidus Gabriella.
A host broadcasteri kötelezettség azt jelenti, hogy ha magyar futballcsapat jut be a Bajnokok Ligája bármely fordulójába, az Európa-ligába vagy akár a Konferencia Ligába, akkor a magyarországi mérkőzések közvetítése az RTL dolga. A megállapodás értelmében ehhez kap technológiai segítséget az Antenna Hungáriától a teljes sorozat idejére.
Mint Vidus Gabriella elmondta, a lineáris csatornák tekintetében egyetlen televíziós szolgáltatónak sem érdeke hosszú távon kizárólagot biztosítani, hiszen az üzleti modellükhöz szükséges a minél nagyobb nézői elérés, ezáltal tudják a legjobban biztosítani a reklámkiszolgálást. Emiatt a lineáris csatornák esetében exkluzív megállapodást nem terveznek kötni, azok maradnak az RTL-nél.
Az RTL Pluszt Vidus Gabriella elmondása szerint kétféleképpen lehet igénybe venni: vagy valaki direktben előfizet rá a szolgáltatói platformon, vagy pedig mint One ügyfél az RTL Pluszt a OneTV szolgáltatásán, ajánlatán keresztül veszi igénybe.
De mi ez a OneTV?
A 4iG Csoport egy olyan új TV platform bevezetése mellett döntött, amely – az ügyféligényekre reagálva – egy integrált platformon biztosítja a lineáris, video-on-demand és streaming tartalmakhoz való hozzáférést. A platform nagy előnye, hogy a lineáris TV-fogyasztókhoz hagyományos tévén juttatja el a streaming termékeket, vagyis könnyen hozzáférhetők.
A 4iG Csoport a távközlési szolgáltatások, a lineáris tévé, valamint a streaming szolgáltatások területén is piacvezető pozícióra tör, emellett szeretne az ügyfeleknek értékes tartalmat nyújtani, ilyen esemény a Bajnokok Ligája közvetítése, amelyről stratégiai megállapodást kötött az RTL Magyarországgal - mondta az InfoRádióban a 4iG Csoport távközlési stratégiáért felelős vezérigazgató-helyettese. Beszélt az induló OneTV-ről is.
A 4iG januárban egyesíti a Vodafone-os, a DIGI-s, az Invitech-es és Antenna Hungáriás ügyfeleket is. Ezzel a négy céggel azon kívül, hogy a piaci szegmens sok területén jelentős szereplő, a 4iG azt is elmondhatja magáról, hogy a tévénézők több mint felét magáénak tudhatja.
"Ez egyszerre óriási lehetőség és felelősség is. A lehetőség abban áll, hogy mi olyan megállapodásokat tudunk tető alá hozni, vagy olyan platformokba tudunk beruházni, ami egy kisebb ügyfélszám mellett egyébként nem biztos, hogy megéri. Van tehát egy méretgazdaságossági lehetőségünk. De emellett felelősség is, hogy a magyar piac több mint felének innovatív, újszerű megoldásokat hozzunk" – értékelt Tábori Tamás, a 4iG Csoport távközlési stratégiáért felelős vezérigazgató-helyettese.
Az RTL-lel kötött megállapodást két szempontból is nagy jelentőségűnek tartja. Egyrészt a streamingre vonatkozó exkluzív szerződés azt jelenti, hogy csak akkor tudja valaki nézni az RTL Plusz termékeit, hogyha vagy a 4iG ügyfele, vagy közvetlenül az RTL-lel szerződik, ugyanis a többi távközlési versenytárson keresztül ez közvetlenül nem elérhető. Másrészt ez egy innovatív megállapodás már most is, de a következő években a jelenleg ismert lehetőségeket szeretnék tovább bővíteni.
"Legyen szó a platformról, amin keresztül az ügyfeleink ezt elérhetik, vagy akár majd azokról a promóciós és csomagolási megoldásokról (több szolgáltatás, csatorna egy csomagban - a szerk.), amelyekről majd januárban fogunk tudni részleteket közölni. Szerintem januártól egyértelmű lesz, hogy nagyon jó One-osnak lenni, legyen szó tévépiaci termékekről vagy a távközlési piac többi részéről" – derült ki a szavaiból.
A Bajnokok Ligája mérkőzések közvetítésében is kizárólagos partnerek lesznek. Tábori Tamás szerint méltán lehetnek büszkék arra, amit az Antenna Hungáriánál dolgozók nyújtottak az elmúlt években.
"Nagyon sok sporteseménynek ők biztosították a közvetítési, technikai hátterét. Maga a megállapodás egyébként nem újszerű, tehát a korábbi években is sokszor volt maga az Antenna Hungária a közvetítést biztosító technikai háttérvállalat, úgy az RTL-lel, mint más piaci szereplőkkel. A megállapodásnak az a jelentősége, hogy igyekeztünk minden a két cégcsoport közötti korábbi együttműködést egy kalap alá hozni egy öt éves stratégiai megállapodásban" – mondta a 4iG Csoport távközlési stratégiáért felelős vezérigazgató-helyettese.
A Vodafone már készen áll
Szeptembertől már a 4iG új televíziós szolgáltatási platformját kínálják a Vodafone új ügyfeleinek, a többiek számára pedig fokozatos lesz az átállás – mondta az InfoRádióban a Vodafone Magyarország vezérigazgatója. (Mint emlékezetes, a Vodafone felvásárlása tavaly zárult le, a tranzakcióval a magyar állam és a 4iG Csoport szerzett közvetett tulajdonrészt.)
"A Vodafone kínálatában megjelenik majd az RTL+ alkalmazás elérhetősége is, és a 4iG-hoz tartozva része vagyunk annak a szolgáltatói körnek, amely az RTL Pluszt közvetlenül is értékesítheti, valamint részévé teheti azoknak a szolgáltatási csomagoknak, amelyeket kínálunk" – fogalmazott Bányai Tamás.
A hagyományos tévézés és a streaming viszonyáról elmondta: Magyarországon is látható a streaming előretörését mutató nemzetközi trend.
"Ma Magyarországon a kutatások szerint több mint 800 ezer háztartásban van már – akár több – streaming típusú előfizetés, és természetsen ezeknek a digitális szolgáltatások népszerűbbek a fiatalabb korosztályok körében. Tapasztalataink szerint Magyarországon még nagyon fontos része van a lineáris szolgáltatásoknak, tehát a hagyományos televíziózásnak is a felhasználóink életében. Éppen ezért a 4iG Csoportban és a Vodafone Magyarországnál is abban hiszünk, hogy ezeket egy közös platformon érdemes az előfizetők számára elérhetővé tenni, és minél inkább olyan szolgáltatást kell kialakítani, ahol az ügyfél nem feltétlenül azzal tölti az idejét, hogy kiválasztja, hogy melyik szolgáltatáson vagy appon keresztül akarja elérni a kiválasztott tartalmat, hanem egy felületen keresztül kapja meg azt, akár egy keresőben, akár egy tartalomajánló segítségével. Erre hozunk mi megoldást" – mutatott rá a Vodafone Magyarország vezérigazgatója.
A sajtótájékoztatón kiosztott háttéranyag szerint
- a Vodafone Magyarország tévés előfizetői jelenleg a Vodafone Csoport számára gyártott, egyedi szoftverkörnyezetet futtató Vodafone TV set-top boxot használhatják a kódolt digitális kábeltévé-csatornák vételére.
- 2024 szeptemberében megkezdődött az új TV platformra való átállás, így a Vodafone-hoz érkező új ügyfelek TV előfizetés esetén már az új UI-val ellátott médiaboxot kapják, illetve megkezdődik a meglévő Vodafone ügyfelek fokozatos migrációja az új platformra.
- A OneTV nevű új TV platform 2025 első felében megújuló arculattal és logóval érkezik majd okostelefonokra (OneTV mobilalkalmazás), webre és tévékre (set-top boxokra).
- Az új környezet jelenleg közel azonos funkcionalitásokat nyújt, mint a korábbi VTV platform. Az új funkciók a márkaváltással érkeznek majd, a fejlesztések és frissítések addig folyamatosan érkeznek a felületre. Ezek között számos digitális és kényelmi funkciót találni majd, de megmarad a tartalmak felvételének lehetősége, az előre- és hátratekerés, a kedvenc csatornák kiválasztása, a családtagok személyes profilja, a gyermekvédelmi zár vagy a PIN-kód használatának lehetősége.
A platformváltás (átállás a Nagra Kudelskivel való együttműködésre) hátterében a Vodafone Magyarország 2023 januári tulajdonosváltása áll, melynek következtében a magyar vállalatnak le kell válnia a Vodafone Csoport rendszereiről. A Vodafone Csoport rendszereiről való leválás a 4iG csoport egyik legnagyobb horderejű belső technológiai és informatikai projektje. Abban, hogy az RTL-lel kötött partneri együttműködés létrejöhessen, kiemelt szerepet játszott a Vodafone Magyarországnál szeptembertől bevezetés alatt álló új Nagra TV platform kiterjesztett funkcionalitása. A Nagra a kor elvárásainak megfelelő, jövőbe mutató lineáris/OTT hibrid televíziós megoldást biztosít a cégcsoport részére – írták.