eur:
411.18
usd:
392.6
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Számlálóbiztos levágja a plombát a szavazóurnáról a szavazóhelyiség bezárása után, mielőtt megkezdik a szavazatok számlálását a budapesti Narancs Óvodában kialakított szavazókörben az EP-választás napján, 2019. május 26-án.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Nem lehet a megválasztott polgármesternek „két keze”

Sok jelölt képviselőként, polgármesterként vagy vármegyei közgyűlés tagjaként is mandátumot szerezhet a június 9-ei önkormányzati választáson, azonban a jogszabályok szigorúan megszabják, milyen mandátumokat lehet egyszerre betölteni.

A kevesebb mint tízezer lakosú településeken úgynevezett egyéni listán választják a képviselőket, minden választópolgárnak annyi szavazata van, ahány tagú a képviselő-testület az adott településen.

A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló törvény azonban rögzíti: ezeken a kistelepüléseken a polgármester nem lehet egyúttal a képviselő-testület egyéni listáról mandátumot szerző tagja is, vagyis

ha az egyéni lista jelöltjét polgármesternek is megválasztják, törölni kell őt az egyéni listáról, és helyébe a következő legtöbb szavazatot elérő jelölt lép.

A több mint tízezer lakosú településeken vegyes választási rendszerben választják a képviselő-testület tagjait: a választók az egyéni választókerületi jelöltekre szavaznak, de az egyéni választókerületben mandátumot nem eredményező, úgynevezett töredékszavazatok alapján a jelölőszervezetek között arányosan úgynevezett kompenzációs mandátumokat is kiosztanak.

Fontos szabály azonban, hogy ha valakit polgármesterré választanak vagy egyéni választókerületben nyer el mandátumot, akkor őt törölni kell a kompenzációs listáról.

Azt azonban nem zárja ki semmilyen szabály, hogy valaki egyéni választókerületben és polgármesterként is megnyerje a választást, és mindkét mandátumot megszerezze. A két mandátum betöltése ugyanakkor nem jelenti azt, hogy az adott személynek a képviselő-testület ülésén dupla szavazati joga lenne, azaz „két kézzel szavazhatna”.

A jelölt tehát a „kettőt nyer, egyet kap” konstrukcióban valójában nem számít választójogi értelemben erősebbnek, mint képviselőtársai.

Ha a fővárosi lista jelöltjét főpolgármesternek választják, akkor őt is törölni kell a párt fővárosi listájáról, és helyére a sorrendben utána következő jelölt lép.

Nem tarthatja meg mindkét elnyert mandátumát az a jelölt, aki fővárosi kerületi kompenzációs listáról és fővárosi listáról egyaránt mandátumot szerez; ebben az esteben nyilatkoznia kell az eredmények jogerőssé válása után, hogy melyik mandátumáról mond le.

A települési képviselő vagy polgármester pozíciója azonban nem "üti" a vármegyei közgyűlési tagságot, vagyis települési önkormányzati képviselő és polgármester tagja lehet a vármegyei közgyűlésnek, ugyanakkor nem lehet az elnöke és alelnöke.

Kerületi polgármester is lehet fővárosi közgyűlési tag.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×