Infostart.hu
eur:
397.99
usd:
339.15
bux:
101264.13
2025. július 24. csütörtök Kincső, Kinga
fotó: police.hu
Nyitókép: police.hu

Vagyonokat spórolnak itthon a bírsággal trükköző gyorshajtók

Közel 25 milliárd forintnyi bírságot nem fizettek be a megbüntetett gyorshajtók az elmúlt öt évben.

Összesen 24 031 587 647 forintnyi gyorshajtásos bírságot nem fizettek be az elmúlt öt évben a megbüntetett járművezetők és üzembentartók – írja a vezess.hu az Országos Rendőr-főkapitányság adatai alapján. Ez 21,43 százaléka a 2019 elejétől 2023 végéig a sebességhatár átlépése miatt kiszabott bírságoknak. A legtöbb bírságösszeg 2019-ben maradt befizetetlenül, egyetlen év alatt 6,23 milliárd forint, de tavaly sem fizettek be 5,59 milliárdot a lefülelt szabálytalankodók.

A be nem fizetett közlekedési bírságok végrehajtása az adóhatóság feladata. A pénzbírságot közérdekű munkával is lehet törleszteni, vagy akár leülni, szabálysértési elzárás is lehetséges 6500 forinttal számolva egy napot.

A bírságcsekkeken szereplő összegek befizetését átutalással is meg lehet oldani. Ilyenkor előfordulhat, hogy valaki csak egy részét fizeti be a rá kiszabott büntetésnek. Egyesek azzal trükköznek, hogy 5000 forintnál kisebb összeget levágnak a befizetendő bírságukból, és csak a maradékot fizetik be. Az ORFK tájékoztatása szerint ha a kiszabott 30 000 forint bírságból 25 100 forintot fizet meg az érintett, a fennmaradó 4 900 forint végrehajtására nincs mód. A 25 100 forintot részbeni teljesítésnek kell tekinteni, annak megfizetése nem minősül szabálytalannak vagy érvénytelennek, ezért visszautalására nem lehet törvényesen intézkedni és a Szabs. tv. 12. § (1) bekezdésére figyelemmel a helyszíni bírságot, illetve a pénzbírságot nem lehet elzárásra átváltoztatni. A fennmaradó 4 900 forint tekintetében a végrehajtás elévül.”

A portál szerint már csak azért is indokolt a rendőrség küzdelme a sebességhatárok betartatásáért, mert bebizonyosodott, hogy a hivatalos adatoknál sokkal több tragédiáért felelősek a száguldozók. Mészáros Gábor, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem oktatója évekkel ezelőtt előállt egy hipotézissel, miszerint a valóságban az abszolút gyorshajtás nagyobb arányban felelős a halálos balesetekért a KSH adatainál.

Az adjunktus kutatásaiból 272 oldalas doktori disszertáció született, amely valóban bebizonyította, hogy „a valós baleseti okokat elfedő statisztikai adatok megjelenése az adatfelvételi metódus sajátosságának a következménye”. Vagyis a jelenlegi hivatalos statisztikák az adatfelvétel módszere miatt tévesek.

Mészáros Gábor nyilvánosan hozzáférhető disszertációja ezzel kimutatta, hogy „a KSH által megjelenített átlagos 3 százalékhoz képest a valóságban a halálos közúti közlekedési baleseteket közel 20 százalékban az abszolút sebességtúllépés okozta” az általa vizsgált években.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk

Hegyi Zsolt: a MÁV-hálózat műszaki színvonala erre az intenzitásra felkészületlen, ezt ki kell mondani

A Keleti pályaudvar egy hónapos lezárásának okairól, a magyar vasúti hálózat állapotáról, a késések miatt kifizetett jegyár-visszatérítésről, a balatoni vonalak helyzetéről, a pótlóbuszok rendszeréről és a következő időszak tervezett felújításairól beszélt Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója az InfoRádió Aréna című műsorában.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.24. csütörtök, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
Itt egy konkrét számítás az Otthon Start hiteléről – A kettős indexálású jelzáloghitel lenne az előnyös

Itt egy konkrét számítás az Otthon Start hiteléről – A kettős indexálású jelzáloghitel lenne az előnyös

Az Otthon Start program kedvezményes és rögzített kamatláb mellett nyújt jelzálogkölcsönt az első ízben lakást vagy házat vásárlóknak. A bírálók a programot több szempontból kritizálták, de nem vették figyelemben az infláció hatását a reálértékben számolt törlesztési pályára, és érdemben nem foglalkoztak a költségvetési terhekkel. Ebben az írásban egy egyszerű modell segítségével pótlom e hiányokat, és vázolok egy előnyösebb konstrukciót, a kettős indexálású jelzáloghitelt: 2%-os piaci reálkamatlábbal számolva a törlesztőrészletnek nem a nominál, hanem a reálértékét veszem állandónak, így a hagyományosnál kisebb nominális törlesztőrészlettel kezdünk, és nagyobbal fejezzük be.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×