eur:
402.37
usd:
371.5
bux:
91415.63
2025. március 30. vasárnap Zalán
Egy lány úszik a Balatonban a keszthelyi strandon 2015. június 5-én.
Nyitókép: Varga György

Életveszély a Balatonban – de kevesen tudnak még róla

Az úgynevezett marásvonalakat nem jelzi semmi, mégis nagy veszélyt jelentenek a fürdőzőkre.

Sokan a Balatont egy lavórnak gondolják, amiben kilométereket sétálhatunk úgy, hogy a lábunk leér, mivel egy sekély tó. Valójában a hullámzás és a viharok átrendezik az egyáltalán nem egyenletes lejtésű tavat – mondta a vizimentok.hu oldalnak Szakter Roland, a Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság Balatoni Vízügyi Kirendeltségének geodéziai és térinformatikai referense.

A szakember szerint ezért különösen veszélyes a marásvonal, főként a déli parton, mivel ott a sekély vizes rész jóval szélesebb, de a marásvonalnál sokkal nagyobb arányú a mélyülés, mint az északi parton, de hozzátette, ahhoz, hogy ilyennel találkozzunk, túl kell mennünk a kijelölt strand határán, a bóján belül nem kell tartani tőle.

A referens elmondta, a déli parton két marásvonal van, 150-180 centis vízmélységtől, illetve a parthoz közelebb, félméteres mélyedéstől. Ilyenkor akár ötven méterrel beljebb is még térdig érhet a víz, miközben két fürdőző között 50-60 centiméteres mélyedések lehetnek. A külső marásvonal különösen nagy veszélyt jelenthet a gyerekek számára, mivel egy rövid szakaszon egy felnőtt embernek is a mellkasáig érhet itt a víz.

A parttól egy kilométerre már érezni lehet a marásvonalakat, és előfordulhat, hogy aki vízibicikliről ugrik a vízbe, pánikba esik attól, hogy a következő pillanatban eltűnik alóla a meder, ez pedig mélyvízben gyakran tragédiához vezet.

A turzások ráadásul mozognak, egy vihar után egy héttel már máshol lehetnek, emiatt nem szerencsés fejest ugrani a déli parton. Ráadásul nem képeznek párhuzamos ívet a parttal a mélyvíz felé.

A Tihanyi-kút, ami a legmélyebb pontja a Balatonnak, még a hajósok számára is veszélyes lehet, a szakértő szerint nem véletlenül vannak ott hajózási jelzések, csak egy olyan sáv van, ahol közlekedni lehet, a másik túl sekély a hajóknak.

120 centiig kötelessége kijelölni a strand határát a strandüzemeltetőknek, azon túl a strandoló személyesen felelőssége, hogy azon ne menjen túl, legfeljebb, ha ismeri a mederviszonyokat. A marásvonal természetes képződménye a Balatonnak. A turzással ellentétben a marásvonalak helyzete nagyon lassan változik, „többé-kevésbé állandónak tekinthető” a szakértő szerint.

A marásvonalak térképe itt érhető el.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Rakonczay Gábor: az ember egóját helyre teszi a természet, ha akarja, ha nem

Rakonczay Gábor: az ember egóját helyre teszi a természet, ha akarja, ha nem

Életveszélyes helyzetekről, a hullámok nagyságáról, a pihenési lehetőségekről, a tervezett sodródásokról, a magával vitt élelmiszerekről, illetve a szükséges kalória- és alvásmennyiségről is beszélt Rakonczay Gábor extrém sportoló, az Atlanti-óceán átevezője az InfoRádió Aréna című műsorában. Arra is felelt, hogy mi választja el az építő egyedüllétet a pusztító, romboló magánytól, s hogy miért vitt magával olvasni könyveket az óceán közepére.

Szakíró: nincs már nagy árkülönbség, megéri elektromos autót venni

Folyamatosan nő a kereslet a villanyautók iránt Magyarországon, elsősorban a használtautó-import élénkült meg – mondta az InfoRádióban Antalóczy Tibor. A villanyautosok.hu főszerkesztője szerint a vállalati e-autó program főleg a kisteherautó-piacnak adott nagy lendületet, de más cégeknek is érdemes pályázniuk március végéig.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×