Infostart.hu
eur:
390.37
usd:
331.22
bux:
0
2025. december 24. szerda Ádám, Éva
Nyitókép: Budapest Airport

Újfajta üzemanyagot tesztelnek Ferihegyen

Fenntartható üzemanyag tesztelését kezdte meg szerdán délelőtt a Mol, a Budapest Airport és a Wizz Air. A fapados légitársaság egyik menetrend szerinti járata már ilyen zöld üzemanyaggal indult el.

A magyarországi székhelyű fapados légitársaság egyik menetrendszerinti járatába szerdán délelőtt már olyan kerozint tankoltak, amely csaknem 40 százalékban zöldüzemanyagot is tartalmaz.

Az újfajta kerozint a Mol egyelőre még csak importálja, de a távlati cél az, hogy – ahogy a közúti közlekedésben már most is, úgy – a légi közlekedés számára is gyártson az olajtársaság fenntartható üzemanyagot – mondta az InfoRádiónak Zsótér Csaba, a Mol-csoport Üzemanyag Üzletágának ügyvezető igazgatója. Egyelőre a világ legnagyobb megújuló dízelt gyártó cégétől, a Neste-től vásárolják a MY Sustainable Aviation Fuel (SAF) néven futó üzemanyagot. A finn vállalat Írországban gyártotta ezt a terméket, a Mol pedig Belgiumból, Gent városából szállította ide tankerrel.

A repülőterek karbonkibocsátásának 95 százalékáért a légijárművek felelősek, a fenntartható üzemanyag térnyerésének ezért kiemelt szerepe van minden légikikötő, köztük a Budapest Airport zöld stratégiájában is. Katona Sarolta, a Budapest Airport fenntarthatósági vezetője szerint ez egy nagyon nagy lépés a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cég életében, de a partnereik életében is, ugyanis a piaci trendek alapján a fenntartható üzemanyag irányába mozdul el a légi közlekedési szektor is. Mivel a légiközlekedés egy nagyon fontos összekötő kapocs az országok között, ezért mindenképpen fenn kell tartani a jövőben is, ezért közös cél, hogy zöldítsék.

A kerozinnál 3-5-ször drágább a fenntartható üzemanyag előállítása, de ez az egyetlen járható út ahhoz, hogy a légitársaságok csökkentsék széndioxid-kibocsátásukat – mondta Keszei Adrienn, a Wizz Air fenntarthatósági menedzsere az InfoRádióban. Véleménye szerin a légi közlekedésnek legnagyobb kihívása jelenleg az, hogy nincs olyan repülőgép-technológia, ami a karbonsemlegességet elősegítené. Egy hosszabb távú terv, és az egyetlen olyan érhető elem ezen a hosszú úton a SAF, a fenntartható üzemanyag, mivel ez az egyetlen olyan lehetőség, ami nagy mértékben csökkenti az üzemanyag létrehozásának karbonkibocsátását, ezzel pedig a légitársaság indirekt kibocsátását is. Mindemellett a SAF-nak a direkt karbonkibocsátása is alacsonyabb.

A Wizz Air Magyarországon a Mol importtevékenységével jut hozzá fenntartható üzemanyaghoz. Az Egyesült Királyságban azonban már van saját tőkebefektetésük is alternatív kerozinra. A társaság 5 millió brit fontot fektetett be egy bioüzemanyagot fejlesztő vállalatba, amely a szennyvíziszapból állít elő fenntartható üzemanyagot a légi közlekedés számára.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Bíró Lajos: megváltoztak a karácsonyi étkezési szokások, csak az alapanyagok maradtak

Bíró Lajos: megváltoztak a karácsonyi étkezési szokások, csak az alapanyagok maradtak

Alapjaiban változtak meg a karácsonyi étkezési szokások Magyarországon – erről beszélt a séf az InfoRádióban. A hal ugyan megmaradt, de a többi hagyományos fogás helyét az egyszerű, gyorsan elkészíthető ételek vették át.

Durva átrendeződés az új autók piacán

Az Európai Unióban idén novemberben összességében és az év eleje óta is nőtt az új személygépkocsik forgalomba helyezése az egy évvel korábbihoz képest, miközben emelkedett az elektromos járművek piaci részesedése az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA kedden közzétett jelentése szerint.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×