A magyarországi székhelyű fapados légitársaság egyik menetrendszerinti járatába szerdán délelőtt már olyan kerozint tankoltak, amely csaknem 40 százalékban zöldüzemanyagot is tartalmaz.
Az újfajta kerozint a Mol egyelőre még csak importálja, de a távlati cél az, hogy – ahogy a közúti közlekedésben már most is, úgy – a légi közlekedés számára is gyártson az olajtársaság fenntartható üzemanyagot – mondta az InfoRádiónak Zsótér Csaba, a Mol-csoport Üzemanyag Üzletágának ügyvezető igazgatója. Egyelőre a világ legnagyobb megújuló dízelt gyártó cégétől, a Neste-től vásárolják a MY Sustainable Aviation Fuel (SAF) néven futó üzemanyagot. A finn vállalat Írországban gyártotta ezt a terméket, a Mol pedig Belgiumból, Gent városából szállította ide tankerrel.
A repülőterek karbonkibocsátásának 95 százalékáért a légijárművek felelősek, a fenntartható üzemanyag térnyerésének ezért kiemelt szerepe van minden légikikötő, köztük a Budapest Airport zöld stratégiájában is. Katona Sarolta, a Budapest Airport fenntarthatósági vezetője szerint ez egy nagyon nagy lépés a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cég életében, de a partnereik életében is, ugyanis a piaci trendek alapján a fenntartható üzemanyag irányába mozdul el a légi közlekedési szektor is. Mivel a légiközlekedés egy nagyon fontos összekötő kapocs az országok között, ezért mindenképpen fenn kell tartani a jövőben is, ezért közös cél, hogy zöldítsék.
A kerozinnál 3-5-ször drágább a fenntartható üzemanyag előállítása, de ez az egyetlen járható út ahhoz, hogy a légitársaságok csökkentsék széndioxid-kibocsátásukat – mondta Keszei Adrienn, a Wizz Air fenntarthatósági menedzsere az InfoRádióban. Véleménye szerin a légi közlekedésnek legnagyobb kihívása jelenleg az, hogy nincs olyan repülőgép-technológia, ami a karbonsemlegességet elősegítené. Egy hosszabb távú terv, és az egyetlen olyan érhető elem ezen a hosszú úton a SAF, a fenntartható üzemanyag, mivel ez az egyetlen olyan lehetőség, ami nagy mértékben csökkenti az üzemanyag létrehozásának karbonkibocsátását, ezzel pedig a légitársaság indirekt kibocsátását is. Mindemellett a SAF-nak a direkt karbonkibocsátása is alacsonyabb.
A Wizz Air Magyarországon a Mol importtevékenységével jut hozzá fenntartható üzemanyaghoz. Az Egyesült Királyságban azonban már van saját tőkebefektetésük is alternatív kerozinra. A társaság 5 millió brit fontot fektetett be egy bioüzemanyagot fejlesztő vállalatba, amely a szennyvíziszapból állít elő fenntartható üzemanyagot a légi közlekedés számára.