Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke az InfoRádióban arra hívta fel a figyelmet, hogy míg a magyar kormány Brüsszelben nagyon komoly harcot folytat az ársapka és a szankciók ellen, addig Magyarországon mind a kettőt alkalmazzák.
Hozzátette: úgy érzik, múlt év novemberében elvették a megélhetésüket, mert az a kormányzati támogatás, amit kapnak, csepp a tengerben ahhoz, hogy a túlélésük biztosított legyen.
Szerinte
azok a kutasok, akik még nem zártak be, más vállalkozásaikból csoportosítanak át forrásokat, eszközöket értékesítenek, illetve „feltört betéteikből” tartják fönn a működésüket.
„Tehát lehetetlen állapotba kerültünk, (…) a helyzet tarthatatlan” – nyomatékosította Egri Gábor, aki szerint eközben a magyar olajvállalat – mind a kitermelés, mind a feldolgozás oldalán „horrorisztikus” nyereséget ér el, ahogyan a magyar költségvetés is kiemelkedő bevételt generál az üzemanyagot terhelő adójellegű befizetések révén (áfa, jövedéki adó és készletezési díj).
Azzal kapcsolatban, hogy hogyan próbálják meg kikényszeríteni a változást, a szövetség elnöke emlékeztetett: folyamatosan próbálnak kommunikálni a kormányzattal, és bár úgy véli, egyre nagyobb az elkeseredettség ebben az országos lefedettségű vállalkozói körben – „nagyon indulatos hangok vannak” –, bízik abban, hogy békés marad a helyzet.
Azt is megerősítette, hogy
mintegy fél száz független benzinkutas cég fordult beadvánnyal a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságához, illetve a magyar Alkotmánybírósághoz.
Egri Gábor tehát azt valószínűsíti, hogy a magyar kormány által kivetett „szankció” árát előbb-utóbb ki fogja fizetni számukra a költségvetés, illetve az adófizetők.
Mások mellett azt is kiemelte, a független benzinkút-üzemeltetők a vidék vállalkozói, így az ő becsődöltetésük jelentős veszteséget jelentene a magyar kkv-szektornak is. A szövetség elnöke szerint nem jó gazdaságpolitika az, hogy „a külföldről beáramló tőkének mindent megteszünk, szinte lefekszünk, a saját kkv-szektorunkat viszont szankciókkal kifektetjük”.
Megjegyzendő, a Független Benzinkutak Szövetsége 180 céget számlál, és mintegy 350 kutat fog össze, amik összességében 4-5 ezer munkavállalót foglalkoztatnak.
Egri Gábor szerint az átmeneti vagy végleges bezárások miatt
az autósok is óriási árat fognak fizetni,
mert ezek a kutak stabilizálták az árszínvonalat. Emlékeztetett: a független kutak korábban olcsóbbak voltak, mint a nagyobb hálózatok, de az ebből eredő árversenyt már felszámolták Magyarországon, és már az utóbbiak határozzák meg az árakat. Ráadásul a vevői kör is a nagyobb hálózatokhoz koncentrálódott, miután a Mol lekorlátozta az egyéb vállalkozások ellátását – tette hozzá.