2023. július elsejétől a Mol, illetve partnerei, alvállalkozói végzik a hulladék begyűjtését, szállítását és feldolgozását az önkormányzatok helyett. Ez a vagyonelemek átadásával is jár. Ezt próbálja megelőzni Budapest vezetése. Ennek érdekében a fővárosi szemétszállítócéget korábban bekebelező Budapesti Közművek közös céget hoz létre a Mollal legkésőbb jövő év június 30-ig – írja a Népszava emlékeztetve olvasóit, hogy erről már augusztus elején lehetett hallani.
A lapnak Kis Ambrus főpolgármester-helyettes nyilatkozott. Arról beszélt, hogy a társasági szerződés részleteiről szóló tárgyalás még nem fejeződött be, de az már bizonyos, hogy az alapítók egyenlő súllyal szerepelnek majd a cég irányításában.
A négyfős igazgatóságba mindkét társaság két főt delegál, igaz, az elnököt a Mol adja.
A cég menedzsmentjét közösen választják ki, az első vezérigazgatót viszont a BKM jelölheti. Fontos kikötés az is, hogy a felek együttesen határozzák meg a vállalat tevékenységét és az általa nyújtott és igénybe vett szolgáltatásokat.
Ennek a lépésnek az volna az értelme, hogy egyrészt megmaradhat ezer ember állása, másrészt a fővárosnak befolyása marad a hulladékszállítás mikéntjére, azaz, hogy mikor, hogyan és hol viszik el a szemetet,
A szemétszállítás korábban nyereséges tevékenység volt, de az utóbbi időben, az árszabályozás miatt, 5-7 milliárddal kellett támogassa ezt a főváros. A ma jóváhagyandó szerződés szerint a BKM piaci díjazás ellenében biztosítaná a háttér infrastruktúrát és szolgáltatásokat.
A megállapodás értelmében a Mol a későbbiekben a főváros által a cégbe vitt vagyon értékével megegyező összeget költ beruházásra. A BKM ugyanis a közös vállalat rendelkezésére bocsátja a hulladékgazdálkodási tevékenységhez szükséges vagyonelemeket, eszközöket.
A szemétszállítás árát az állam határozza meg és ez a jövőben is így lesz. Az, hogy az emberek pontosan kitől és hogyan kapják majd a számlát Budapesten, még eldöntendő kérdés.