eur:
411.23
usd:
392.84
bux:
0
2024. november 22. péntek Cecília
A 3-as metró a felújított szerelvényei a BKV Kőér utcai járműtelepén, ahol sajtótájékoztatót tartott a kocsik műszaki állapotáról Héri József, a BKV Metró Üzemigazgatóságának vezetője 2020. január 22-én.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Áramkrízis - Ellehetetlenülhet a budapesti tömegközlekedés?

A BKV még érvényes ajánlatot sem kapott áramvásárlási pályázatára.

Az Indexen a BKV-tól származó információkra támaszkodva azt írják, veszélyben lesz a budapesti tömegközlekedés a közeli jövőben, mivel a példátlanul hektikus árampiacon a BKV energetikai közbeszerzésére még csak érvényes ajánlat sem érkezett, így hát nincs, aki megmondja, mitől lesz például áram a villamosoknak.

Hogy milyen nehéz időszak elé néz Budapest, azt már a Fővárosi Önkormányzat legutóbbi ülésén is lehetett érzékelni, amikor az energiaárak robbanásszerű emelkedésére válaszul a képviselőtestület egy hatékonyságnövelő és megtakarítást célzó energiacsomagot fogadott el.

Amíg az energiaárak alacsonyan voltak, az energia-közbeszerzési rendszer jól működött, a tenderek során az áramkereskedő cégek lefelé tartó elektronikus licittel versenyeztek a nagy és megbízható BKV pályázatán.

A BKV-nak december 31-ig van áramszerződése, tehát még van idő megoldásokat keresni.

A korábbi években a pályázatot rendre az Elmű nyerte meg, noha bárki jelentkezhetett ajánlattal, hisz Európa nyugati szélétől egészen Ukrajnáig az elosztóhálózat teljesen kiépült. Mára azonban annyira hektikussá vált a piac, hogy nincs áramkereskedő, amely meg tudná becsülni akár csak a jövő hét távlatában irányadó tőzsdei energiaárat, nemhogy egy évre előre.

A problémát fokozza, hogy termelési oldalon Pakstól a délszláv vízerőművekig kapacitásgondok adódtak.

Az sem segít, hogy bár a fővárosnak van saját tulajdonában lévő, áramot előállítani képes termelői bázisa (például a Fővárosi Hulladékhasznosító Mű vagy a Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központ), a törvényi tiltás miatt mégsem adhat közvetlenül energiát az ugyancsak fővárosi tulajdonban lévő BKV-nak, hanem a megtermelt áramot a MAVIR hálózatába betáplálva kötelezően ki kell vinnie a piacra.

Budapest vezetése a kormánynál már kezdeményezte, hogy a BKV kapjon az idei évre valamilyen ártámogatást, erre azonban eddig nem jött válasz.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×