Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Vonatok a zalaegerszegi vasútállomáson 2020. január 9-én. Ezen a napon sajtótájékoztatót tartottak a Zalaegerszeget érintő vasúti fejlesztésekről. A tájékoztatón Homolya Róbert, MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója közölte, hogy a menetrendfejlesztés eredményeként 17-34 perccel csökkent Zalaegerszeg és Budapest között a vasúti közlekedés menetideje, a Göcsej Intercity (IC) vonatokkal 3 óra alatt lehet eljutni a zalai megyeszékhelyről a fővárosba.
Nyitókép: MTI/Varga György

Szeptembert 5-én leállhat a vasút

A mozdonyvezetők szeptember 5-én nulla órától határozatlan idejű sztrájkot hirdetnek a személyszállításban és árufuvarozásban – számolt be az InfoRádiónak a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke.

A mozdonyvezetők csodálkozva fogadták, hogy a vasúttársaság – beelőzve őket – közleményt adott ki csütörtök reggel, jelezve, hogy bírósághoz fordul, kezdeményezve a sztrájk jogellenességének megállapítását, miközben a szakszervezet hivatalosan még nem is tájékoztatta a nyilvánosságot.

Barsi Balázs elmondása szerint ők csak annyit tettek, hogy a szerdai testületi döntésükről írásban tájékoztatták a MÁV-Start Zrt. elnökét, a közvéleményt pedig a mai napon kívánták volna informálni arról, hogy „megint éleződik a konfliktus”, ezért

szeptember 5-én, nulla órától a személyszállításra és az árufuvarozásra vonatkozóan határozatlan idejű sztrájkba kezdenek.

A szakszervezeti vezető úgy fogalmazott, kénytelenek sztrájkra készülni, de bízik abban, hogy arra végül nem kerül majd sor, és meg fognak tudni állapodni a vasúttársasággal, emlékeztetve, hogy a sztrájkig még másfél hét van hátra. A MÁV-Start egyik illetésére hivatkozva azt is hozzátette, hogy várhatóan a hétfői napon el is kezdik az egyeztetéseket, mely során a követelésük nem több, és nem kevesebb, mint legutóbb: az inflációs veszteségek miatt elszenvedett 2021-es évi keresetveszteségük kompenzálása.

Barsi Balázs megjegyezte: úgy gondolták, hogy a korábbi konfliktust a március 9-i megállapodással lezárult, csak az azóta eltelt időben a munkáltató semmilyen lépést nem tett a követeléseik teljesítésére.

Vagyis nem tartják elégségesnek, értetett egyet a szakszervezeti vezető, hogy 2016 óta több mint 60 százalékkal növekedtek a keresetek (tavaly év végéig), illetve hogy ez év elején megvalósult egy 10 százalékos béremelés is. Barsi Balázs úgy fogalmazott: ennek az egészhez semmi köze, hiszen az inflációs veszteségek tükrében ezek csak „nagyon szerény” reálkereset-növekedést jelentenek az elmúlt hat évben. Azt is megismételte, hogy a jelenlegi követelésük a 2021. évi veszteségeik kompenzálására vonatkozik, amivel kapcsolatban a magyar bíróság kimondta, jogszerű, ha emiatt sztrájkolni kívánnak.

Kifejtette: 2021-ben 0 százalékos béremelést szenvedtek el a vasutasok, miközben az infláció hivatalosan 6,7 százalék környékén mozgott. Számításaik szerint a mozdonyvezetők esetében ez hozzávetőlegesen 546 000 forintos bruttó keresetveszteséget jelent. SZÉP-kártyán egyébként ennél „jelentősen” kevesebb összeggel is beérnék – jegyezte meg.

Barsi Balázs szavai alapján március 9-én, a MÁV elnökével folytatott tárgyaláson – arra is tekintettel, hogy az orosz–ukrán háború miatti menekültválság akkor volt kialakulóban – aláírtak egy olyan megállapodást, ami már csak 300 000 forint kompenzációról szólt, és úgy álltak fel a tárgyalóasztaltól, hogy ennek kifizetése teljesülésre kerül, de ez azóta sem történt meg.

Azt is hozzátette: hogy magánemberként nem túlzottan, de mint a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke optimista abban, hogy felelőssége van a kialakult helyzetben a munkáltatónak, jelesül a MÁV-nak és a MÁV-Start Zrt.-nek, melyek találnak majd arra megoldást, hogy a megállapodást teljesítsék. „Nincs több követelésünk, mint ami a megállapodásban benne volt” – ismételte meg.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×