Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Egy utas autójának forgalmi engedélye a metró Déli pályaudvari állomásán 2017. január 26-án. A budapesti főpolgármester a levegőszennyezettség miatt január 23-án reggel 6 órától rendelt el közlekedési korlátozást a város közigazgatási területén. Ennek értelmében tilos azzal a gépjárművel közlekedni, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0; 1; 2; 3; 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot. A forgalomkorlátozás - további hatósági intézkedésig - minden nap 6 órától 22 óráig tart. A Fővárosi Közgyűlés döntése alapján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium január 25-én délután négy órától - a forgalmi engedély felmutatása mellett - ingyenessé tette a tömegközlekedést azoknak az autósoknak, akik a szmogriadó idején nem használhatják járművüket a környezetvédelmi besorolás miatt.
Nyitókép: MTI/Bruzák Noémi

Mégsem szkennelgethetik a kutakon csak úgy forgalmikat?

Nem a forgalmi engedély vonalkódjának leolvasásával lehet konkrétan gond, hanem az adatkezelési szabályok betartásával, illetve az ügyfelek tájékoztatásával.

Több magánszemély is a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH) fordult, miután a benzinkutak a hatósági áron rögzített tankolás esetén elkezdték beszkennelni a gépjárművek forgalmi engedélyén lévő vonalkódot – írja a szabadeuropa.hu.

A NAIH állásfoglalásában arról írt, hogy a hatósághoz érkező beadványokban foglaltak szerint egy üzemanyag-szolgáltató a töltőállomásain az üzemanyag hatósági áron történő értékesítéséhez leolvasta a gépjármű forgalmi engedélyén szereplő vonalkódot, és rögzítette a rendszerében. Az adatkezeléssel kapcsolatosan az érintettek részére az üzemanyagtöltő állomásokon tájékoztató nem állt rendelkezésre, illetve az egyik kút munkatársai szóban sem tudtak érdemi tájékoztatást adni.

A NAIH szerint a hatósági árat rögzítő kormányrendelet értelmében az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője vagy annak képviselője „jogosult ellenőrizni a gépjármű forgalmi engedélyének segítségével legalább a töltött gépjármű rendszámát, gyártmányát, típusát, színét és üzemben tartóját annak érdekében, hogy tőle elvárható gondossággal meggyőződjön a töltött gépjármű hatósági áron való töltésének jogszerűségéről”.

A töltőállomások arra is jogosultak, hogy a hatósági áron való töltés esetén a forgalmi engedélyen lévő vonalkódot leolvassák, a gépjármű rendszámát feljegyezzék, és számítógépes rendszerükben a hozzá tartozó bizonylattal visszakereshető módon tárolják. „Amennyiben az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője az adatokat rögzíti, úgy azokat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) részére továbbítja adóügyi ellenőrzés céljából” – írta állásfoglalásában Péterfalvi Attila, a NAIH elnöke.

Habár a forgalmi engedélyek beolvasása a NAIH szerint nem jogsértő, a GDPR-szabályok a töltőállomásokra is vonatkoznak, vagyis nem mindegy, hogyan tárolják az adatokat. Emellett megfelelő tájékoztatást is adni kell az autósoknak arról, hogy mi célból történik az adatgyűjtés. Az adatkezelőt azonban nem terheli tájékoztatási kötelezettség, ha az érintett az információk egy részével vagy azok összességével már rendelkezik.

A NAIH szerint a GDPR rendelkezéseinek megfelelő adatvédelmi tájékoztatás az adatkezelés helyszínén, például az üzemanyagtöltő állomás fizetőhelyén vagy a töltőállomás kútjainál, továbbá az adatkezelő honlapján közzétéve – amennyiben rendelkezik weboldallal –, de más igazolható módon is megtörténhet.

A NAIH a benzinkutak adatkezelésével és a tájékoztatás nyújtásával kapcsolatban nem foglalt egyértelműen állást, viszont Péterfalvi Attila hivatalból vizsgálatot indított „az adatkezelés jogszerűségének, valamint a nagyszámú érintett személyes adatainak védelme érdekében”.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×