Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Új autóbuszok a regionális közlekedési társaságok járműparkjának fejlesztéséről tartott sajtótájékoztatón a Népliget autóbusz-pályaudvaron 2018. november 23-án.
Nyitókép: MTI/Illyés Tibor

Nyomasztó kérdés: miért nem lehet használni a buszok vécéjét?

Nem nyitotta ki a fedélzeti vécét egy hasmenéses utasnak egy magáncég turistabuszának sofőrje. Korábban a Volánnál is gondot okozott, hogy az autóbusz-vezetők nem szívesen adják oda a beépített vécé kulcsát a rászoruló utasoknak. Az InfoRádió utánajárt, hogy miért nem, és arra jutott, hogy lehet ez indokolt is.

Az InfoRádiónak panaszkodó utasok szerint a távolsági és a turistabuszok vezetői változatos indokokkal tagadják meg a fedélzeti vécé igénybevételét. A legtöbben azt mondják, hogy az utasok nem rendeltetésszerűen használják a mellékhelyiséget, magyarul összemocskolják azt, és emiatt büdös van a járműveken.

A TV2 már tavalyelőtt foglalkozott a témával. Egy nevét is vállaló utas úgy nyilatkozott a tévének, hogy "hiába van beépített vécé, nem használhatjuk; általában felhívják a figyelmünket induláskor, hogy négyórás időközönként megállnak, mindenki így időzítse a kisebb-nagyobb dolgait".

Az InfoRádióhoz fordulók bejelentései alapján

a buszvezetők előszeretettel hivatkoznak arra, hogy se kedvük, se idejük, se felszerelésük nincs arra, hogy kitakarítsák a helyiséget.

Volt olyan is, aki állítólag arra hivatkozott, hogy azt csak ő veheti igénybe.

Az utasok szerint van olyan társaság, amelyik télen a fagyásveszélyre, nyáron a szagra hivatkozva nem nyitja ki a buszon lévő illemhelyet, de a sofőrök a társaság szabályzatát, a magyar törvényeket, az uniós előírásokat, legfőképpen pedig a menetrendet is szokták emlegetni. Az biztos, hogy ez utóbbi létező érv, tavalyelőtt a Zala megyei Volán kiadta a sofőröknek, hogy a vécézni lekéredzkedő utasokat a csomagjukkal együtt kell leszállítani, mert valaki egy ilyen kitérő miatt korábban lekéste a csatlakozását. A rendelkezés azonban akkora felháborodást váltott ki, hogy csak egyetlen napig volt hatályban. A buszvezetők egyébként megállnak, ha arra kérik őket, van toalett az út mentén, illetve a kitérő nem ütközik a vezetési és pihenőidőt szabályozó előírásokba.

Szintén a TV2-nek nyilatkozott tavalyelőtt egy buszvezető: "Ha van olyan utas, aki nem bírja ki a 3-4 órát, akkor szükség esetén megállunk, ha van igény. Volt már úgy, hogy a csoport nem szállt ki, csak az az egy-két ember, akinek mennie kellett."

A beépített toalett egy olyan szolgáltatás, amely komoly versenyhátrányt dolgoz le a vasúttal szemben. Egy több órás buszút ugyanis azonnali wc-használat nélkül komoly problémát jelenthet az utasoknak, főleg ha

vízhajtót szedő idős, beteg emberek, várandós nők és gyerekek vannak közöttük.

Az InfoRádió megkérdezte a Volán Zrt.-től, hogy a társaságnál jelenleg milyen szabályok vonatkoznak a buszon található illemhelyek használatára.

A cég szerint semmilyen szabály nem írja elő számukra, hogy biztosítsák ezt a szolgáltatást,

és a vécétartály takarítása valóban nehézségekbe ütközik. Ezért a fedélzeti toalettet csak a nemzetközi, illetve az egyes kiemelt országos járatokon használhatják az utasok. A többi busz esetében inkább úgy tervezik a menetrendet, hogy megállhassanak néhány percre vagy akár fél órára is, ha úgy hozza a szükség.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×