eur:
411.22
usd:
392.6
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Új autóbuszok a regionális közlekedési társaságok járműparkjának fejlesztéséről tartott sajtótájékoztatón a Népliget autóbusz-pályaudvaron 2018. november 23-án.
Nyitókép: MTI/Illyés Tibor

Nyomasztó kérdés: miért nem lehet használni a buszok vécéjét?

Nem nyitotta ki a fedélzeti vécét egy hasmenéses utasnak egy magáncég turistabuszának sofőrje. Korábban a Volánnál is gondot okozott, hogy az autóbusz-vezetők nem szívesen adják oda a beépített vécé kulcsát a rászoruló utasoknak. Az InfoRádió utánajárt, hogy miért nem, és arra jutott, hogy lehet ez indokolt is.

Az InfoRádiónak panaszkodó utasok szerint a távolsági és a turistabuszok vezetői változatos indokokkal tagadják meg a fedélzeti vécé igénybevételét. A legtöbben azt mondják, hogy az utasok nem rendeltetésszerűen használják a mellékhelyiséget, magyarul összemocskolják azt, és emiatt büdös van a járműveken.

A TV2 már tavalyelőtt foglalkozott a témával. Egy nevét is vállaló utas úgy nyilatkozott a tévének, hogy "hiába van beépített vécé, nem használhatjuk; általában felhívják a figyelmünket induláskor, hogy négyórás időközönként megállnak, mindenki így időzítse a kisebb-nagyobb dolgait".

Az InfoRádióhoz fordulók bejelentései alapján

a buszvezetők előszeretettel hivatkoznak arra, hogy se kedvük, se idejük, se felszerelésük nincs arra, hogy kitakarítsák a helyiséget.

Volt olyan is, aki állítólag arra hivatkozott, hogy azt csak ő veheti igénybe.

Az utasok szerint van olyan társaság, amelyik télen a fagyásveszélyre, nyáron a szagra hivatkozva nem nyitja ki a buszon lévő illemhelyet, de a sofőrök a társaság szabályzatát, a magyar törvényeket, az uniós előírásokat, legfőképpen pedig a menetrendet is szokták emlegetni. Az biztos, hogy ez utóbbi létező érv, tavalyelőtt a Zala megyei Volán kiadta a sofőröknek, hogy a vécézni lekéredzkedő utasokat a csomagjukkal együtt kell leszállítani, mert valaki egy ilyen kitérő miatt korábban lekéste a csatlakozását. A rendelkezés azonban akkora felháborodást váltott ki, hogy csak egyetlen napig volt hatályban. A buszvezetők egyébként megállnak, ha arra kérik őket, van toalett az út mentén, illetve a kitérő nem ütközik a vezetési és pihenőidőt szabályozó előírásokba.

Szintén a TV2-nek nyilatkozott tavalyelőtt egy buszvezető: "Ha van olyan utas, aki nem bírja ki a 3-4 órát, akkor szükség esetén megállunk, ha van igény. Volt már úgy, hogy a csoport nem szállt ki, csak az az egy-két ember, akinek mennie kellett."

A beépített toalett egy olyan szolgáltatás, amely komoly versenyhátrányt dolgoz le a vasúttal szemben. Egy több órás buszút ugyanis azonnali wc-használat nélkül komoly problémát jelenthet az utasoknak, főleg ha

vízhajtót szedő idős, beteg emberek, várandós nők és gyerekek vannak közöttük.

Az InfoRádió megkérdezte a Volán Zrt.-től, hogy a társaságnál jelenleg milyen szabályok vonatkoznak a buszon található illemhelyek használatára.

A cég szerint semmilyen szabály nem írja elő számukra, hogy biztosítsák ezt a szolgáltatást,

és a vécétartály takarítása valóban nehézségekbe ütközik. Ezért a fedélzeti toalettet csak a nemzetközi, illetve az egyes kiemelt országos járatokon használhatják az utasok. A többi busz esetében inkább úgy tervezik a menetrendet, hogy megállhassanak néhány percre vagy akár fél órára is, ha úgy hozza a szükség.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×