eur:
410.64
usd:
393.87
bux:
0
2024. december 29. vasárnap Tamara, Tamás
Nyitókép: pixabay

Borsos változás a budapesti légtérben

Keddtől akár 1000 eurót is fizetniük kell a légitársaságoknak a Budapest feletti éjszakai repülésért. A szaktárca reményei szerint ez várhatóan arra ösztönzi a légi cégeket, hogy éjfél és hajnali 5 óra között ne közlekedtessék gépeiket.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményében emlékeztet arra, hogy Tarlós István főpolgármester kezdeményezésére az elmúlt bő két évtized legjelentősebb jogszabályi beavatkozása történt az érintett lakóközösségek nyugalma érdekében.

A zajszinten alapuló díjszabás nyomán a kevésbé korszerű, legzajosabb repülőgépek után műveletenként 1000 eurót fizetnek a légitársaságok a repülőtér üzemeltetőjének,

a díj mértéke a csendesebb gépeknél fokozatosan csökken, a legcsendesebb járműveknél a díj a legmagasabb tétel tíz százaléka.

A repülőtér üzemeltetője a befolyó többletbevételt az újraindított ablakcsere-program folytatására fordítja - olvasható a közleményben.

A tárca emlékeztetett, hogy a repülőtérre az 1997-ben megalkotott jogszabályok vonatkoznak, amelyeket a zajterhelést érintően az elmúlt közel negyedszázadban most módosítottak először. A korábbi előírások szerint zajcsökkentési indokkal csak legfeljebb öt csomó sebességű hátszélben volt indítható vagy érkeztethető repülőgép.

Az új rendeleti szabály az éjfél és hajnali öt óra közötti, mélyalvási időszakban ezt az értéket 10 csomóra emelte.

A változásnak köszönhetően a korábbinál jóval szélesebb körben, az előzetes számítások szerint a járatok mintegy 90 százaléka használhatja a gyérebben vagy egyáltalán nem lakott délkeleti irányt.

Az intézkedéssel a repülőtértől északnyugatra fekvő sűrűn lakott területek szinte teljes egészében mentesülnek az éjszakai zajterhelés alól.

A jogszabályi szintű változások augusztus elején hatályba léptek, a módosításokat a reptér üzemeltetője és a légiforgalmi irányító szolgálat szeptember második felére átvezette belső szabályozásain, ennek megfelelően

a jövőben csak rendkívüli esetekben használhatják a városi felőli légi útvonalakat a repülőgépek.

Az ITM közölte: a HungaroControl adatai szerint az új hátszeles szabályozás alkalmazása óta egyetlen gép sem használta az északnyugati irányt.

Az ITM közleményében kitért arra is, hogy az elmúlt hat hónapban mintegy 150 panasz érkezett a Budapest Airporthoz, ez a mennyiség nemzetközi összevetésben csekély. A legforgalmasabb nyári hónapokban, júliusban és augusztusban 45 panaszt regisztrált a repülőtér üzemeltetője a zaj miatt

Jelezték azt is, a főpolgármester kezdeményezésére az év eleje óta több egyéb zajcsökkentéssel kapcsolatos lépés történt: elkészült a repülőtér tényleges zajtérképezése a felszállási útvonalak mentén, javaslat született a mérőállomások elhelyezésének pontosítására, a rendszer bővítésére. Önkormányzati közreműködéssel kézi zajmérő eszközöket osztottak ki a zajterhelésben érintett lakosoknak, a Budapest Airport pedig május közepén újraindította lakossági ablakszigetelési, ablakcsere programját.

Címlapról ajánljuk
Példátlan összefogással mentették meg egy 14 éves, súlyos beteg magyar fiú életét

Példátlan összefogással mentették meg egy 14 éves, súlyos beteg magyar fiú életét

A gyermek előbb műtüdőkezelést kapott, majd sikeres tüdőátültetésen esett át az Országos Onkológiai Intézetben. A Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet főigazgató főorvosa az InfoRádióban elmondta: a 14 esztendős fiú volt az első gyermek Magyarországon, akinél 35 napon át tartott egy műtüdőkezelés. Nagy Anikó a gyermek állapotáról is beszélt.

Sejtik, mi vezetett a dél-koreai légi katasztrófához, de sok a kérdőjel

Bizonytalanság övezi szakértők körében a Dél-Korea területén történt, az eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép-szerencsétlenség lehetséges okait, különösen a madárbecsapódásról szóló első hivatalos feltételezést.
VIDEÓ
Legendás harckocsi titkait szerezheti meg Moszkva, nagy siker kapujában az orosz hadsereg – Ukrajnai háborús híreink vasárnap

Legendás harckocsi titkait szerezheti meg Moszkva, nagy siker kapujában az orosz hadsereg – Ukrajnai háborús híreink vasárnap

Az orosz Uralvagonzavod hadiipari üzemébe szállított, jó állapotú, amerikai gyártmányú M1A1SA Abrams harckocsit videóztak az orosz állampolgárok Nyizsnyij Tagilban – számolt be róla több lap is. Az orosz fegyveres erőknek már csak öt települést kell „felszabadítaniuk”, hogy teljessé váljon a szakadár Luhanszki Népköztársaság területe – számolt be róla a Ria Novosztyi. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb információival.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×