eur:
403.6
usd:
354.2
bux:
96520.82
2025. június 8. vasárnap Medárd
Nyitókép: pixabay

Borsos változás a budapesti légtérben

Keddtől akár 1000 eurót is fizetniük kell a légitársaságoknak a Budapest feletti éjszakai repülésért. A szaktárca reményei szerint ez várhatóan arra ösztönzi a légi cégeket, hogy éjfél és hajnali 5 óra között ne közlekedtessék gépeiket.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményében emlékeztet arra, hogy Tarlós István főpolgármester kezdeményezésére az elmúlt bő két évtized legjelentősebb jogszabályi beavatkozása történt az érintett lakóközösségek nyugalma érdekében.

A zajszinten alapuló díjszabás nyomán a kevésbé korszerű, legzajosabb repülőgépek után műveletenként 1000 eurót fizetnek a légitársaságok a repülőtér üzemeltetőjének,

a díj mértéke a csendesebb gépeknél fokozatosan csökken, a legcsendesebb járműveknél a díj a legmagasabb tétel tíz százaléka.

A repülőtér üzemeltetője a befolyó többletbevételt az újraindított ablakcsere-program folytatására fordítja - olvasható a közleményben.

A tárca emlékeztetett, hogy a repülőtérre az 1997-ben megalkotott jogszabályok vonatkoznak, amelyeket a zajterhelést érintően az elmúlt közel negyedszázadban most módosítottak először. A korábbi előírások szerint zajcsökkentési indokkal csak legfeljebb öt csomó sebességű hátszélben volt indítható vagy érkeztethető repülőgép.

Az új rendeleti szabály az éjfél és hajnali öt óra közötti, mélyalvási időszakban ezt az értéket 10 csomóra emelte.

A változásnak köszönhetően a korábbinál jóval szélesebb körben, az előzetes számítások szerint a járatok mintegy 90 százaléka használhatja a gyérebben vagy egyáltalán nem lakott délkeleti irányt.

Az intézkedéssel a repülőtértől északnyugatra fekvő sűrűn lakott területek szinte teljes egészében mentesülnek az éjszakai zajterhelés alól.

A jogszabályi szintű változások augusztus elején hatályba léptek, a módosításokat a reptér üzemeltetője és a légiforgalmi irányító szolgálat szeptember második felére átvezette belső szabályozásain, ennek megfelelően

a jövőben csak rendkívüli esetekben használhatják a városi felőli légi útvonalakat a repülőgépek.

Az ITM közölte: a HungaroControl adatai szerint az új hátszeles szabályozás alkalmazása óta egyetlen gép sem használta az északnyugati irányt.

Az ITM közleményében kitért arra is, hogy az elmúlt hat hónapban mintegy 150 panasz érkezett a Budapest Airporthoz, ez a mennyiség nemzetközi összevetésben csekély. A legforgalmasabb nyári hónapokban, júliusban és augusztusban 45 panaszt regisztrált a repülőtér üzemeltetője a zaj miatt

Jelezték azt is, a főpolgármester kezdeményezésére az év eleje óta több egyéb zajcsökkentéssel kapcsolatos lépés történt: elkészült a repülőtér tényleges zajtérképezése a felszállási útvonalak mentén, javaslat született a mérőállomások elhelyezésének pontosítására, a rendszer bővítésére. Önkormányzati közreműködéssel kézi zajmérő eszközöket osztottak ki a zajterhelésben érintett lakosoknak, a Budapest Airport pedig május közepén újraindította lakossági ablakszigetelési, ablakcsere programját.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Felmérés: a magyar emberek 40 százalékának nincs nyugdíj-megtakarítása

Felmérés: a magyar emberek 40 százalékának nincs nyugdíj-megtakarítása

A megkérdezett ügyfelek negyede rendelkezik rendszeres nyugdíjcélú megtakarítással, és 72 százalékuk tartja fontosnak a nyugdíjra való felkészülést – derült ki az OTP Pénztárak által készített reprezentatív felmérésből. Az OTP Nyugdíjpénztár ügyvezető igazgatója az InfoRádióban egy példán keresztül mutatta be, miért érdemes kisebb összeggel is elindítani nyugdíjcélú megtakarítást.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.10. kedd, 18:00
Sós Endre
a Fővárosi Állat- és Növénykert főigazgatója
Brüsszel lajstromba vette, mi nem teljesülhet a kormány vállalásaiból 2030-ra

Brüsszel lajstromba vette, mi nem teljesülhet a kormány vállalásaiból 2030-ra

Bár Magyarország szinte minden szempontból az uniós átlag alatt teljesít a reformok végrehajtásában, a fenntarthatósági célok többségénél legalább lassú fejlődést mutat. Az ENSZ által meghatározott kritériumok szerint a legtöbbet a klímaváltozás ügyében haladt előre az ország, és a szegénység csökkentésében is átlag felett teljesített, de öt év alatt az általa is elfogadott célok több mint egyharmadában került távolabb a megvalósítástól, mint ahogy abban 2020 előtt állt. A vagyoni egyenlőtlenségek esetében lesújtó az Európai Bizottság országjelentésében lefestett kép.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×