Az Európai parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának alelnöke elmondta, a szerdai találkozón nem jelentek meg a fapados légitársaságok képviselői, de az európai repülőterek szövetsége és több fogyasztóvédelmi szervezet, valamit négy parlamenti frakció képviselője is részt vettek az egyeztetésen.
Ujhelyi István szerint a fapados légitársaságok úgy viszonyultak a találkozóhoz, mint ahogyan az utasaikhoz.
"Az utolsó pillanatban lemondták, magyarázatot nem igazán adtak, és azt gondolták, hogy egyszerűbben megússzák, ha nem foglalkoznak velünk. Nem így van,
jobb lett volna, ha itt vannak, hiszen akkor saját érveiket is elmondhatták volna, így most visszük a Parlament elé az ügyet és nehezebben fognak tudni bekapcsolódni"
- mondta Ujhelyi István.
Az Európai Parlamenti képviselő szerint ugyan a fapados légitársaságok forradalmi változásokat hoztak az európai turizmusban, az utazásban, és sok száz millió ember választja szolgáltatásaikat, de gyakran cserben hagyják az utasokat.
"Ha három órát áll a kifutón egy repülő, akkor adjanak vizet az ott ülőknek. Ha egy három-négy gyermekes anyuka egyedül utazik és törlik a gépét, akkor valaki mondja meg neki, hogy éjfélkor mit tud csinálni a gyermekével egy olyan repülőtéren, amely bezár" - tette hozzá.
Egyértelmű szabályokat szeretnének
Ujhelyi István kiemelte, a fapadosok etikai kódexével nem a légitársaságok árképzését, üzleti modelljét akarják megváltoztatni. Mint mondta, olyan kéréseik vannak, amelyek teljesen egyértelműek.
"Hogyha megveszek egy jegyet, akkor
időközben ne változtassanak a szabályokon, ne vezessenek félre a jegy vásárlásakor, hogy mit, hogyan vihetek fel, meddig vihetem, és mekkora bőröndben"
- közölte.
Ujhelyi István szerint a repülőtársaságok közül többen is alá fognak írni egy olyan etikai kódexet, amely az utazás biztonságát és kényelmét szolgálja. A politikus felidézte, 2004-ben a világ egyik legszigorúbb utazásvédelmi rendeletét fogadta el az Európai Unió, amelyet néhány hónappal ezelőtt módosított, aktualizált az Európai Parlament.
"Kicsit furcsa, hogy a kormányok az Európai Tanácsban ezt blokkolják, egyelőre nem sikerült átvinni a módosításokat. Az első feladatunk, hogy
megértessük a kormányokkal, hogy egy 2004-es rendelet alapján a mai világban már nem lehet utazni, tehát, hogy ezt az aktualizált, modernizált rendelet fogadják végre el,
lépjen életbe és azt utána kérjük számon a repülőtársaságokon.
Ujhelyi István hozzátette, folytatják a politikai egyeztetést és az etikai normák ügyét ősszel az Európai Parlament plenáris ülése elé szeretné vinni.