Már az iskolai időszakban lezárták a budai alsó és felső rakpart egy-egy szakaszát, a Batthyány térnél pedig kétirányúsították a Fő utcát. Ugyanis az utolsó teljes júniusi hétvégén zajló Red Bull Air Race verseny előkészületi munkái ennyi időt vesznek igénybe. A Hungaroring Sport Zrt., közterület-használati kérelmét a Tulajdonosi, Gazdasági és Közterület-hasznosítási Bizottság egyhangúlag fogadta el.
Az Index megkereste az ügyben a főpolgármestert. Tarlós István annyit mondott a portálnak, hogy nem tudott a bizottság döntéséről, és
első pillantásra nem tartja túl jó ötletnek a hosszú lezárást.
Az LMP fővárosi képviselője szerint a repülőverseny hanghatásai rendkívül zavarják a belső kerületekben élőket, akik pihenni szeretnének. Gál József azt mondta: a kormányzat és a városvezetés nem a helyieket, hanem egy multinacionális cég érdekeit képviseli.
Emlékeztetett arra, hogy 2010-ben a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa állásfoglalásban mondta ki, a verseny megrendezése a sűrűn beépített belvárosban nem egyeztethető össze a joggal az egészséges környezethez.
Az ellenzéki politikus idézett egy 2008-as kormányrendeletet is, amely a szervezők kötelezettségének tulajdonítja, hogy bizonyos hang és zajterehelés szint fölé nem mehetnek lakóövezetekben. Ezt szerinte a repülőverseny nem tartja be.
A szervező idén 12.900.329 forint közterület-használati díjat fizetett a rendezvényért. Két évvel ezelőtt 7,5 millió volt ugyanez, ráaádsul akkor a közterület-használati díj 90 százalékát elengedte a fővárosi önkormányzat illetékes szakbizottsága a szervezők kérésére.
A támogatók azzal érvelnek, hogy az ingyenesen megtekinthető látványosságot a helyszínen tíz- vagy akár százezrek is nézik, ezen kívül a televíziós közvetítések révén hozzájárul Budapest népszerűsítéséhez.
A főpolgármester két évvel ezelőtt megelégelte, hogy a közterület-foglalási díjak jogosságát és költségeit firtatták az újságírók. Akkor azt mondta: ha ez folytatódik, akkor nem fognak engedélyezni közterületfoglalásokat.
A futóversenyek szintén sokak szemét szúrják, bár azok csak az esemény idejére járnak forgalomkorlátozásokkal és különösebb zajterhelésük sincsen. Egy évvel ezelőtt háromban korlátozták a nagy fővárosi versenyek számát. Tarlós István 2017. június 13-án a városi futásokat szinte már anarchikusnak nevezte az InfoRádió Aréna című műsorában.
A Világgazdaság tavaly októberben azt írta, tizenöt százalékkal nőtt a három nagy budapesti futóversenyre nevező külföldiek száma, akik több mint hárommilliárd forintot költöttek el a városban. Kocsis Árpád, a Budapest Sportiroda ügyvezető igazgatója saját bevallása szerint maga is meglepődött, hogy mekkora növekedési potenciál rejlik még mindig a három nemzetközi hírű futóversenyben. Sőt, egyre nagyobb, mert nemcsak a versenyek, hanem a résztvevők is egyre többen lesznek.
Az idei Red Bull Air Race miatt érintett területeket teljesen kizárólag a próbanapokon június 21-én 12 órától 15 óráig, június 22-én 9 órától 15 óráig, a versenynapokon június 23-án 9 óra 30 perctől 17 óra 30 percig és június 24-én 9 óra 45 perctől 16 óráig zárják le.