Az éveleji nagy szmogriadó után szerdán még szigorúbb intézkedéseket fogadott el a Fővárosi Közgyűlés – derült ki a Vezess.hu cikkéből.
Az elfogadott határozat szerint 2018. október 1-je után a fővárosi riasztási fokozat elrendelése esetén korlátozzák a 7-es és a 8-as környezetvédelmi osztályú – Euro 3-as dízelüzemű – gépjárművek forgalmát is. Így a korlátozottak aránya az üzembentartók mintegy harmadáról gyakorlatilag 40 százalékára emelkedik.
A döntés értelmében a korlátozás ráadásul 2019. október 1-jével riasztási fokozat elrendelése esetén a 10-es és a 11-es környezetvédelmi osztályú – Euro 4-es dízelüzemű – gépjárművekre is vonatkozik. Az elfogadott előterjesztés szerint az előbbi rendelkezések hatályba lépésekor a használt gépjárműveknek gyakorlatilag a fele, a 2015-ös adatok alapján 52 százaléka esik majd a riasztási fokozat forgalomkorlátozása alá.
Az Euro 3-as dízelek megközelítőleg 12-15 éves autók, az Euro 4-es besorolás pedig 10 év körüli kocsikat jelent – tájékoztatta az InfoRádiót Karner Miklós, Az Autó című autós szaklap főszerkesztő-helyettese. A döntéshozók arra jutottak, hogy – más európai országokhoz hasonlóan – diszkriminálják a gázolaj-meghajtású gépjárműveket.
A szakértő szerint időszerű volt, hogy meghozzák ezt a döntést, hiszen el akarták érni, hogy riasztási fokozatnál tényleg csökken a járművek száma a városban. Az 2019-ben hatályos rendelkezés a forgalomban lévő autók 50 százalékát érinti majd, így mindenképpen szemmel látható lesz a változás. Ráadásul Budapesten gyakoriak a 10 év körüli autók, ahogy a dízeljárművek is.
Amennyiben 45 százalék alá kerül Magyarországon a korlátozott kategóriába tartozó autók aránya, újabb szigorítás következhet, és szmogriadó idején az korszerűnek tekinthető Euro 5-ös és 6-os dízeljárművek sem közlekedhetnek majd – figyelmeztetett a szakértő. A gázolaj-meghajtású gépkocsik visszaszorítása európai tendencia, Németországban is megkülönböztetve kezelik a dízel és benzines autókat.