Mikor?
Van egy ajánlás, ami szerint hét foknál érdemes nyárira cserélni a gumiabroncsokat, ezt úgy kell érteni, hogy
a napi átlaghőmérséklet több napon keresztül meghaladja ezt a bizonyos hét fokot
– magyarázta Mikolai Béla. Ha tehát napközben 12 fok van, de éjjel még nulla fok körül van a hőmérséklet, akkor könnyű kiszámolni, hogy a kettő átlaga a hetet nem haladja meg. Ilyenkor még nyugodtan fent lehet tartani a télit – tette hozzá az Apollo Vredestein Kft. szakértője.
„Ha időhöz kellene kötni, az ismerőseimnek a húsvét környéki időszakot szoktam javasolni.
Amikor már éjszaka sincsenek fagyok,
ha reggeli indulásnál nem deresedik az autó ablaka, akkor át lehet tenni a nyári gumiabroncsot.”
Hol?
Mindenképpen menjünk szakműhelybe
– hangsúlyozta Mikolai Béla.
„El kell menni egy gumishoz, ahol át tudják nézni az abroncsokat, és ha szükséges, újra tudják egyensúlyozni. Átnézik, hogy alkalmas-e arra, hogy a nyári szezonban azzal autózzunk vagy érdemes újat venni.”
Milyet vegyünk?
A szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy a gépkocsi típusát, a motor erejét és a felhasználás körülményeit figyelembe véve válasszunk, ebben szintén a szakműhelyekben segítenek.
„Fontos, hogy a gyári méreteket, illetve a
gyárilag javasolt váltóméretet használjuk.”
Az, hogy egy nyári gumiabroncs hány szezont bír ki, sok tényezőtől függ – mondta Mikolai Béla.
„Számít, hogy milyen autó, milyen sofőr, milyen körülmények között autózik, de általában egy garnitúrának két-három szezont ki kell bírnia, persze ez a minőségétől, márkájától is függ.”
A szakértő szerint nem feltétlenül igaz az, hogy az olcsó mindig rosszabb, a drágább pedig mindig jobb, de vannak olyan olcsó gumiabroncsok, amelyek nem teljesítenek bizonyos elvárásoknak megfelelően, de ilyet találhatunk a drágák között is.
„Az viszont igaz, hogy a drága abroncsok komoly gyártói háttérrel, évtizedes tapasztalattal rendelkeznek, ennek ellenére
nem biztos, hogy minden drágább abroncs veri az olcsóbbakat.”
Kamu a négy évszakos?
A négy évszakos gumiabroncsról a szakértő azt mondta, biztonsággal használható télen és nyáron is, de nem lehet elvárni tőle, hogy az Alpokba egy síelésre elvigyen. Mikolai Béla hozzátette, a városi, gyengén havas utakon való autózásra azonban teljesen alkalmas.
Kímélhető az abroncs?
„Fontos, hogy megfelelő légnyomás legyen a gumiabroncsban.”
A szakértő azt tanácsolja, ha kátyúhoz érünk, próbáljunk úgy átjutni rajta, hogy nem lépünk a fékre, azaz hagyjuk a kereket lazán gurulni. Így van esély arra, hogy nem sérül az abroncs, nagyjából 20 százalék – tette hozzá Mikolai Béla.
„Egy nagyobb kátyún áthaladva az esetek 80 százalékában ugyanis sérül az abroncs. Nem mindig lehet kivédeni, de észrevenni kötelező.”
A szakértő azt tanácsolja, ha átmentünk rajta, vagy „padkáztunk”, nézzük meg az abroncsot. Ha ujjnyi vastag függőleges irányú dudor keletkezik az oldalán, a gumiban lévő szövetszálak megszakadtak az ütés hatására, nem tudja megtartani a levegőnyomást. Ha ezt sokáig nem vesszük észre, elengedi a nyomást és kihasad – tette hozzá Mikolai Béla.
„Akkor is érdemes szakműhelybe menni és átnézetni, ha ránézésre nem látunk gondot.”
Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!