Nincs egységes recept
A középiskola kiválasztásánál sok szempontot kell mérlegelni a gyermek személyiségétől kezdve a korábbi tanulási tapasztalatain át a sikerhez, kudarchoz való viszonyáig – hangsúlyozta klinikai gyermekpszichológus. Czimmermann Edit hozzátette, a gyerek egyéni fejlődéséhez, személyiségéhez, temperamentumához képest kell meghozni a legjobb döntést.
„Ha egy gyerek egy elitgimnáziumban a gyengébbek közé tartozik, nagyon erős énképpel, önbizalommal és stabil kudarctűrőképességgel rendelkeznie ahhoz, hogy fel tudja dolgozni, hogy nem tud úgy teljesíteni, nincs olyan eredménye, hiába tanul szorgalmasan, úgy, mint korábban az általános iskolában. Szembe kell néznie, hogy megváltoztak a viszonyok, tudja kezelni és elviseli a frusztrációt és a kudarcokat is.”
Legyen sikerélménye!
A klinikai gyermekpszichológus kiemelte, fontos, hogy a gyereknek legyen egy-két olyan terület, ahol sikerélménye van, ezzel saját magát is tudja motiválni.
Segíthet még, ha határozott célja van,
ennek érdekében képes a pillanatnyi kudarcokat is elviselni – tette hozzá Czimmermann Edit.
„Előfordulhat az is, hogy egy aránylag jól tanuló gyerek egy átlagos iskolában húzóember lesz, és hogy igazodjon a többiekhez, visszavesz és nem tanul olyan jól.
A szakember szerint őket is mindig kihívások elé kell állítani, fontos, hogy ha nem is az iskolában, az élet más területén tudják próbálgatni magukat, hogy ne lustuljanak el. Nem jó az, ha egy gyerek azt érzi, nem kell semmit tennie az eredményekért – jegyezte meg Czimmermann Edit.
Picit a középút fölött
„Az a legfontosabb, hogy minden gyerek a képességeinek megfelelő iskolába kerüljön.”
A középutat érdemes belőni; kicsit a képességek fölé lehet menni, de nem nagyon, mert akkor a teljesíthetetlen követelmények kudarcélményt okozhatnak – hangsúlyozta a klinikai gyermekpszichológus.