Az MFB, és a bank fölött a tulajdonosi jogokat gyakorló Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) pénteken úgy döntött, hogy nem köt szerződést a beruházóval a Sávolyra tervezett magyarországi MotoGP pálya megépítésére, a jogdíjakat azonban továbbra is biztosítaná a kormány, ha a pálya más, nem állami finanszírozási konstrukcióban megépül.
A gazdasági miniszter szerint azonban ez az idén már nem valószínű. Sávoly sürgős intézkedést kér a kormánytól.
Az MFB indoklása szerint, amivel az NFGM is egyetért, egy ilyen nagy volumenű beruházás állami hitellel való fejlesztésének esetében széleskörű pénzügyi, jogi garanciarendszerre van szükség, a beruházótól azonban nem kaptak megnyugtató javaslatokat a kockázatok kezelésére.
A kormány ugyanakkor fenntartja, hogy amennyiben a beruházó állami részvétel nélkül, más finanszírozási konstrukcióban meg tudja valósítani a sávolyi MotoGP pálya (Balatonring) megépítését, akkor kész állami kötelezettséget vállalni a versenyek megrendezéséhez szükséges jogdíjak biztosítására - közölte a fejlesztési bank pénteken.
Varga István gazdasági miniszter az MTI-nek nyilatkozva úgy vélekedett, hogy az idén már nem tud megépülni a Balatonring, hacsak a beruházó nem tud egy finanszírozót előhúzni a bűvészkalapból, s így az idén már verseny sem lesz. A miniszter szerint a beruházásra számító vállalkozások számára a projekt állami finanszírozásának elmaradása nem jó hír, az adófizetők pénzéből gazdálkodva azonban az volt a feladat, hogy a kockázatokat felmérve "okos" döntést hozzanak.
Bobek József, Sávoly polgármestere bejelentette: Bajnai Gordon miniszterelnökhöz fordul segítségért, mert a befektető, állami feladatot átvállalva, saját költségén megépítette a falu szennyvízhálózatát, azt azonban a helyi lakosság szükségleténél jóval nagyobb kapacitásúra tervezték, így azt a község nem lesz képes önerőből üzemeltetni a jövőben. A polgármester az MTI-nek nyilatkozva emlékeztetett arra: kormánydöntés garantálta a befektetőknek az állami hitelgaranciát, ezért kezdtek el milliárdokat költeni a beruházás előkészítésére. Úgy vélekedett, hogy a Balatonring az egyre durvább választási kampánynak esett áldozatul, aminek még komoly jogkövetkezményei is lehetnek.
Az állami tulajdonban lévő fejlesztési bank egy tavaly októberi kormányhatározat szerint 15,3 milliárd forint összegű hitelt nyújtott volna 80 százalékos állami kezesség mellett a sávolyi MotoGP megépítéséhez. A Magyar Turizmus Zrt. 10 év alatt 20 milliárd forintot fizetett volna a verseny rendezési jogáért.
Az index.hu vetette fel, hogy problémák vannak a beruházással, egyebek között azt, hogy a pénzügyminisztériumi szakértők nem javasolták a beruházás állami támogatását, mert túl kockázatos, gazdaságtalan, netalán még jogszerűtlen is.
Ezt követően tiltakoztak civil szervezetek, a K-Monitor Közhasznú Egyesület, a Társaság a szabadságjogokért (TASZ), a Transparency International (TI), valamint a Lehet Más a Politika (LMP), és a szerződési folyamat leállítását kérték.
A beruházók szerint a kritikák alaptalanok. A Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. maga tette közzé a KPMG által, az MFB számára az állami garanciával nyújtott hitelfelvételhez készült tanulmányt, amely szerintük összességében pozitív véleményt fogalmaz meg a beruházással kapcsolatban, és azt állapítja meg, hogy nem azonosítható olyan tényező, amely a jelenlegi ismeretek szerint kizárná a projekt megvalósíthatóságát. A település polgármestere is kiállt a beruházás mellett.
Március elején Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. elnöke azonnali hatállyal lemondott posztjáról. Niklai a döntést személyes okokkal magyarázta, az MTI az ügy hátterét ismerő közigazgatási és pénzügyi illetékesektől úgy értesült, hogy az elnök lemondása összefüggésben áll a Balatonring beruházással.
Csütörtökön Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke, a beruházás koordinálásának kormánybiztosa is bejelentette, hogy lemond a beruházás koordinálásának feladatáról. A szocialista politikus az MTI-nek úgy fogalmazott: "sajnálom, hogy semmit, ami a közjót szolgálja, ebben az országban nem lehet tisztességesen végigvinni".
Megszűnik a repülőtéri beszállókártya