eur:
396.51
usd:
358.83
bux:
71871.89
2024. szeptember 11. szerda Teodóra

Magasabb nyugdíjkorhatár, hosszabb munkás évek?

A kormány azt tervezi, hogy 2009-től fölemeli a nyugdíjkorhatárt 65 évre, a jelenlegi 62-ről. A miniszterelnök szerint felül kell vizsgálni a nyugdíjrendszert, hiszen a nyugdíjkorhatár emelése nemzetközi tendencia - írja a Népszabadság. A reggeli lapokból mazsoláztunk.

Később mehetünk nyugdíjba?

A Népszabadság információi szerint a kormány a nyugdíjkorhatár emelését tervezi. A miniszterelnök szóvivője cáfolta, hogy mindez szerepelne a kormányprogramban. Magyarországon a férfiak és a nők számára az 1997 óta fokozatosan bevezetett 62 év 2009-re válik egységessé.

A probléma felvetése időszerű, még akkor is, ha egyelőre csak a megfelelő kutatások és számítások elvégzése várható. László Boglár szerint ez azt jelenti, hogy fölül kell vizsgálni a nyugdíjrendszert, hiszen a nyugdíjkorhatár emelkedése nemzetközi tendencia. Nagy-Britanniában például a napokban jelentették be, hogy 2044-ig fokozatosan 68 évre növelnék a nyugdíjkorhatárt.

A Gyurcsány-kormány által tervezett változás elsődleges oka a társadalombiztosítás tehermentesítése, közvetlenül ezután az emelkedő élettartam adta lehetőségek kihasználása, a "továbbdolgozás" lehetőségének biztosítása.

A lap úgy tudja: a nyugdíjasszervezetek támogatni fogják a korhatáremelést - ha ez az érintettek szociális és anyagi biztonságát nem érinti hátrányosan. A változtatás egyes elemzők szerint az értelmiségiek, illetve a keresett szakmával rendelkezők számára jelenthet nagyobb előnyt.

Hatalmas a külföldi adósság

A Magyar Nemzet írása szerint Argentína és a Fülöp-szigetek után Magyarország halmozta fel a bruttó hazai össztermékhez mért legnagyobb külföldi adósságot a feltörekvő piaci országok közül. Ez derül ki az Economist gazdasági hetilap pénteken közzétett kimutatásából, amely a Világbank adatai alapján rangsorolta az egyes országok adósságállományát.

Eszerint hazánk már 2004 végén több mint 60 milliárd dolláros külföldi adóssággal rendelkezett, amely 63 százalékos GDP-arányos adósságnak felel meg.

Mindeközben Csehország 43 százalékos, Lengyelország pedig 41 százalékos adósságrátát tudhatott magáénak, de még - a szintén gyenge makrogazdasági adatokat felmutató - Törökországnak is csak 53 százalékos adósságrátája volt.

Magyarország ugyanakkor éllovasnak számít a bankok jövedelmezőségében is: az Európai Központi Bank kimutatása szerint az EU 25 tagállama közül nálunk keresnek a legtöbbet a bankok.

A hazai pénzintézetek kiemelkedő eredményének meghatározó részét, csaknem kétharmadát a kamateredmény adja, a magyar bankoknál ugyanis évek óta nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedően magas a hitel és betéti kamatok között a különbség.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Sayfo Omar: Afrikában nő a migrációs kedv, Európa zárja a határait

Sayfo Omar: Afrikában nő a migrációs kedv, Európa zárja a határait

Az Arab Barométer legújabb felmérése szerint az észak-afrikai országok fiatal népességének 50-70 százaléka a kivándorlást tervezi – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a Migrációkutató Intézet kutatási vezetője. Sayfo Omar szerint az illegális migráció elsődleges kiváltó oka ma már nem a háború, hanem a szegénység és a klímaváltozás.

Magyarics Tamás az elnökjelölti vitáról: Trump szokatlanul visszafogott volt, Harris végre megmutathatta magát

A mostani vita nem dönti el a Kamala Harris és Donald Trump közötti versenyt, bár az első kommentárok szerint a jelenlegi alelnök jobban szerepelt, mint riválisa – mondta az InfoRádióban az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora, aki szerint, ha lesz újabb vita, akkor ott majd kiegyensúlyozottabb lehet a műsorvezetés. A külpolitikai szakértő szerint Kamala Harrisnek nem volt vesztenivalója, és jól élt a lehetőséggel.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.11. szerda, 18:00
Bartal Tamás
a Magyar Közút Nonprofit Zrt igazgatósági elnöke, az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára
Vasúti utópiát épít ki az EU, lefő a kávé az autópályáknak

Vasúti utópiát épít ki az EU, lefő a kávé az autópályáknak

Ha megvalósul Mario Draghi versenyképességi csomagja, teljesen átalakulhat az Európai Unió közlekedése, amelyben a gyorsított és nagy sebességű vasutak az egész kontinenst behálóznak, kihívót támasztva a légi közlekedésnek és jelentősen hatékonyabbá téve a teherszállítást. Az uniós reformterv a fejlesztések finanszírozását is átalakítaná, hogy akár 10 óra eljussunk Párizsból Varsóba. Mindez nemcsak az emberek kényelmén javítana, hanem hatalmas növekedési potenciállal kecsegteti az EU megfáradt gazdaságát.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×