Decemberben egy hirtelen jött krízis miatt nézték a krigli üres fenekét a brit pubok látogatói: hiánycikké vált a sajátos ízű, mély sötétbarna színű, Stout típusú sör, a Guinness, Írország egyik legnagyobb ajándéka a világnak. A korábban a kocsma sarkában meghúzódó mogorva öregemberekkel társított Guinness a TikTok-trendekbe és Instagram-sztorikba szerelmes Z-generáció jóvoltából feltámadt, és a hirtelen jött népszerűség miatt több pub arra panaszkodott, hogy kifogynak a készletei.
A „guinnfluencerek” hatására egyre többen próbálják ki, hogy hogyan lehet „félbevágni a G-t” (split the G), azaz egy húzásra annyit inni a korsóból, hogy a sörszint a Guinness-felirat felénél állapodjon meg. Mások hűségesen követik az útmutatást, hogy mely pubokban csapolják helyesen a kanalas orvosság színét idéző nedűt. Megdobta a keresletet a márka ama kütyüje is, amelyet a speciális sörös dobozokra téve pub minőségű pintet lehet otthon csapolni.
Ezek nyomán a Guinnesst birtokló Diageo szeszipari cég kénytelen volt korlátozni a puboknak átadott mennyiséget, hogy maradjon valami a karácsonyi ünnepekre is.
Az ikonikus sör tehát ismét hódít Londonban, és hiába a temérdek kézműves IPA, Guinnesszel mutatkozni az igazi sikk, a többi márka a pózolás szempontjából a „futottak még” kategóriában marad – fogalmazott a Time Out magazin.
Ez volt decemberben, de az élet rácáfolt a megállapításra. A Guinness gondjai ugyanis áldásosnak bizonyultak a szintén ír gyártású, de a rivális Heineken-istállóba tartozó Murphy’s Irish Stout márkának:
január közepére 632 százalékkal ugrottak meg az eladásai.
Ez az ugyancsak Stout típusú sör valamivel kevésbé „üt”, valamivel világosabb színű, mint a nagy rivális, és a szakértők szerint bársonyosabb és kevésbé keserű ízvilágában felfedezhetők a kávé- és karamellaaromák. A pubok gyorsan felismerték, hogy meglovagolhatják a háttérben meghúzódó „stoutreneszánszt”, és a drágább hiánycikk helyett a Murphy’s felé fordultak; innen az eladások több mint hatszoros megugrása.
A Guinness azonban nem adja fel olyan könnyen vezető pozícióját: Írország és Nagy-Britannia rögbinemzet, és január végén startol a Six Nations, a Hat Nemzet kupasorozat. A gyártó azt ígéri, hogy addigra feltölti a készleteket, és állnia kell a szavát, mert a Guinness a torna szponzora.
Addig azonban néhány rivális márka is szóhoz jut a söntésnél, így például a 110 százalékos forgalom-növekedést produkáló London Black, a Brewdog-féle Black Heart, a Camden Stout vagy a japánosan hangzó név ellenére ízig-vérig yorkshire-i Tonkoko Milk Stout.
Bár a „mánia” kifejezés talán túlzó, de ágazati információk szerint a testes stout immár a leggyorsabban hódító sörfajta a brit szigeteken.