eur:
393.17
usd:
352.2
bux:
73119.59
2024. szeptember 21. szombat Máté, Mirella
Nyitókép: Unsplash

Készül a szuperszonikus Concorde utódja, már 130-at meg is rendeltek belőle

Egyelőre csak a tervezőasztalon létezik, de lelkesen egyengetik az új szuperszonikus utasszállító gép útját. A legendás Concorde utódja 2000 km/órával tud majd száguldani.

A Concorde és szovjet mostohatestvére, a Tu-144 még az utasszállító légiágazat csúcsrepülőinek számítottak. Egészen addig, amíg nem jöttek a sorsukat megpecsételő balesetek, illetve a hideg pénzügyi adatok.

Vállalkozók egy csoportja azonban nem adta fel a hangsebességnél gyorsabb utasszállító gépekről szóló álmot, amely azt ígéri, hogy ismét három óra alatt át lehet repülni Európából Amerikába, és most egy újabb cég, a Boom Supersonic próbálkozik azzal, amibe másoknak már beletört a bicskájuk.

Blake Scholl, a cég alapítója keresetlen szavakkal fordult azokhoz is, akik szerint a klímavédelem jegyében vissza kéne fognunk a repülőutakat.

"Ez nagyon nyomasztó. Vannak emberek, akik úgy tekintenek erre, hogy kevesebbel kell beérnünk. Kevesebb energiát kell használnunk, kevesebb helyre kell elutaznunk, kevesebb dolgunk legyen. Elég nyomasztó ez az erkölcsösködés" – magyarázta, majd hozzátette:

"Én hiszek a bőség jellemezte jövőben, olyan jövő kell, amikor több ember tud, gyakrabban, több helyre menni."

Scholl az angliai Farnborough-ban rendezett légishow-n beszélt, ott mutatta be cége az Overture, azaz Nyitány névre keresztelt szuperszonikus utasszállító első darabját, a pilótafülkét. A vizionárius szavainak négy megjelent, volt Concorde-pilóta adott további súlyt. A gépet 64 férőhelyesre tervezik, és 2080 km/órás sebességgel tud majd repülni.

A vállalkozó szerint azok, akik szégyenérzetet akarnak kelteni a repülőt választó utazókban, az emberi haladást akarják elgáncsolni.

"El tudja képzelni ezt a beszélgetést a Zoomon? Annyira rossz lenne – mondta a Telegraph című lap újságírójának. – Azt akarom, hogy a gyerekeink más országokba utazhassanak, hogy együtt ehessenek más emberekkel, hogy megoszthassák élményeiket.

Ehhez pedig gyorsabb gépek és elfogadható árak kellenek, és igen, vigyáznunk kell a bolygóra."

A Colorado állambeli Denverben működő cégének már 130 megrendelése van az olyan légiközlekedési nagyágyúktól, mint az American Airlines, a United Airlines és a Japan Airlines. Jelenleg ez az egyik cég, amely a szuperszonikus légiközlekedés feltámasztásával foglalkozik. Három évvel ezelőtt ugyanis csődbe ment a rivális Aerion.

Becslések szerint a Concorde-utód Overture ára darabonként 200 millió dollár lesz, de ez nem foglalja magában a belső kialakítást. A tervek szerint az első gépeket 2029-ben szállítják le. Scholl azt mondta: a repülők szén-dioxid-emissziós előírásait az úgynevezett "fenntartható légi üzemanyag" használatával lehet elérni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Gigantikus buzgár Békásmegyeren - figyelmeztet az FCSM

Nem szabad elvinni a homokzsákokat az ideiglenes gátakról, még akkor sem, ha már elvonult az ár - figyelmeztet a Fővárosi Csatornázási Művek.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.23. hétfő, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
A frászt hozta a NATO-ra, aztán teljesen eltűnt: mégis mi történt a legendás T-14 Armatával?

A frászt hozta a NATO-ra, aztán teljesen eltűnt: mégis mi történt a legendás T-14 Armatával?

A fél világra ráijesztett Oroszország, amikor a 2015-ös győzelmi napi parádén végig gurultak az első T-14 Armata harckocsik. Moduláris, automatizált, elképesztően jól védett, újfajta fegyverzettel felszerelt – úgy tűnt, hogy Moszkva bemutatta a világ első valódi negyedik generációs harckocsiját. Azóta eltelt kilenc év. Oroszország a második világháború óta nem látott intenzitású konfliktust hozott Európára. A frontvonalakon azonban szinte teljes egészében csak szovjet eredetű harckocsik dolgoznak, az Armaták még a katonai parádékról is teljesen eltűntek. Pedig a háború kiváló lehetőséget adott volna az orosz hadiiparnak arra, hogy megmutassa: mennyivel jobb is az Armata minden más harckocsinál. Arra, hogy mégis miért maradtak otthon a "szupertankként" emlegetett harcjárművek, illetve, hogy miért terítik őket külföldi vevőknek ahelyett, hogy orosz harckocsizóknak gyártanák őket, többféle magyarázat is van.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×