eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Nyitókép: Unsplash

Készül a szuperszonikus Concorde utódja, már 130-at meg is rendeltek belőle

Egyelőre csak a tervezőasztalon létezik, de lelkesen egyengetik az új szuperszonikus utasszállító gép útját. A legendás Concorde utódja 2000 km/órával tud majd száguldani.

A Concorde és szovjet mostohatestvére, a Tu-144 még az utasszállító légiágazat csúcsrepülőinek számítottak. Egészen addig, amíg nem jöttek a sorsukat megpecsételő balesetek, illetve a hideg pénzügyi adatok.

Vállalkozók egy csoportja azonban nem adta fel a hangsebességnél gyorsabb utasszállító gépekről szóló álmot, amely azt ígéri, hogy ismét három óra alatt át lehet repülni Európából Amerikába, és most egy újabb cég, a Boom Supersonic próbálkozik azzal, amibe másoknak már beletört a bicskájuk.

Blake Scholl, a cég alapítója keresetlen szavakkal fordult azokhoz is, akik szerint a klímavédelem jegyében vissza kéne fognunk a repülőutakat.

"Ez nagyon nyomasztó. Vannak emberek, akik úgy tekintenek erre, hogy kevesebbel kell beérnünk. Kevesebb energiát kell használnunk, kevesebb helyre kell elutaznunk, kevesebb dolgunk legyen. Elég nyomasztó ez az erkölcsösködés" – magyarázta, majd hozzátette:

"Én hiszek a bőség jellemezte jövőben, olyan jövő kell, amikor több ember tud, gyakrabban, több helyre menni."

Scholl az angliai Farnborough-ban rendezett légishow-n beszélt, ott mutatta be cége az Overture, azaz Nyitány névre keresztelt szuperszonikus utasszállító első darabját, a pilótafülkét. A vizionárius szavainak négy megjelent, volt Concorde-pilóta adott további súlyt. A gépet 64 férőhelyesre tervezik, és 2080 km/órás sebességgel tud majd repülni.

A vállalkozó szerint azok, akik szégyenérzetet akarnak kelteni a repülőt választó utazókban, az emberi haladást akarják elgáncsolni.

"El tudja képzelni ezt a beszélgetést a Zoomon? Annyira rossz lenne – mondta a Telegraph című lap újságírójának. – Azt akarom, hogy a gyerekeink más országokba utazhassanak, hogy együtt ehessenek más emberekkel, hogy megoszthassák élményeiket.

Ehhez pedig gyorsabb gépek és elfogadható árak kellenek, és igen, vigyáznunk kell a bolygóra."

A Colorado állambeli Denverben működő cégének már 130 megrendelése van az olyan légiközlekedési nagyágyúktól, mint az American Airlines, a United Airlines és a Japan Airlines. Jelenleg ez az egyik cég, amely a szuperszonikus légiközlekedés feltámasztásával foglalkozik. Három évvel ezelőtt ugyanis csődbe ment a rivális Aerion.

Becslések szerint a Concorde-utód Overture ára darabonként 200 millió dollár lesz, de ez nem foglalja magában a belső kialakítást. A tervek szerint az első gépeket 2029-ben szállítják le. Scholl azt mondta: a repülők szén-dioxid-emissziós előírásait az úgynevezett "fenntartható légi üzemanyag" használatával lehet elérni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Érdemes bátornak lenni és vállalni a vitákat első látásra megnyerhetetlen ügyekben is

Szokásos év végi nemzetközi Kormányinfó-sajtótájékoztatóját tartotta december 21-én a miniszterelnök a Karmelita kolostorban, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter társaságában. Értékelte a magyar uniós elnökséget és közölte, hogy 2025-re nagyszerű évet vár. Az újságírók kérdezték a földgázszállítási kihívásokról, a romániai választásokba való beavatkozás elkerülésének lehetőségéről, a hazai választási törvény esetleges további módosításáról, Magyar Péterről, az uniós pénzösszegek megszerzésének lehetőségéről, a közel-keleti helyzettel kapcsolatos erőfeszítéseiről, a budai Várban felújított Pénzügyminisztérium sorsáról, illetve a forint árfolyamáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×