eur:
397.86
usd:
364.05
bux:
70321.83
2024. augusztus 6. kedd Berta, Bettina
Nyitókép: Unsplash

Készül a szuperszonikus Concorde utódja, már 130-at meg is rendeltek belőle

Egyelőre csak a tervezőasztalon létezik, de lelkesen egyengetik az új szuperszonikus utasszállító gép útját. A legendás Concorde utódja 2000 km/órával tud majd száguldani.

A Concorde és szovjet mostohatestvére, a Tu-144 még az utasszállító légiágazat csúcsrepülőinek számítottak. Egészen addig, amíg nem jöttek a sorsukat megpecsételő balesetek, illetve a hideg pénzügyi adatok.

Vállalkozók egy csoportja azonban nem adta fel a hangsebességnél gyorsabb utasszállító gépekről szóló álmot, amely azt ígéri, hogy ismét három óra alatt át lehet repülni Európából Amerikába, és most egy újabb cég, a Boom Supersonic próbálkozik azzal, amibe másoknak már beletört a bicskájuk.

Blake Scholl, a cég alapítója keresetlen szavakkal fordult azokhoz is, akik szerint a klímavédelem jegyében vissza kéne fognunk a repülőutakat.

"Ez nagyon nyomasztó. Vannak emberek, akik úgy tekintenek erre, hogy kevesebbel kell beérnünk. Kevesebb energiát kell használnunk, kevesebb helyre kell elutaznunk, kevesebb dolgunk legyen. Elég nyomasztó ez az erkölcsösködés" – magyarázta, majd hozzátette:

"Én hiszek a bőség jellemezte jövőben, olyan jövő kell, amikor több ember tud, gyakrabban, több helyre menni."

Scholl az angliai Farnborough-ban rendezett légishow-n beszélt, ott mutatta be cége az Overture, azaz Nyitány névre keresztelt szuperszonikus utasszállító első darabját, a pilótafülkét. A vizionárius szavainak négy megjelent, volt Concorde-pilóta adott további súlyt. A gépet 64 férőhelyesre tervezik, és 2080 km/órás sebességgel tud majd repülni.

A vállalkozó szerint azok, akik szégyenérzetet akarnak kelteni a repülőt választó utazókban, az emberi haladást akarják elgáncsolni.

"El tudja képzelni ezt a beszélgetést a Zoomon? Annyira rossz lenne – mondta a Telegraph című lap újságírójának. – Azt akarom, hogy a gyerekeink más országokba utazhassanak, hogy együtt ehessenek más emberekkel, hogy megoszthassák élményeiket.

Ehhez pedig gyorsabb gépek és elfogadható árak kellenek, és igen, vigyáznunk kell a bolygóra."

A Colorado állambeli Denverben működő cégének már 130 megrendelése van az olyan légiközlekedési nagyágyúktól, mint az American Airlines, a United Airlines és a Japan Airlines. Jelenleg ez az egyik cég, amely a szuperszonikus légiközlekedés feltámasztásával foglalkozik. Három évvel ezelőtt ugyanis csődbe ment a rivális Aerion.

Becslések szerint a Concorde-utód Overture ára darabonként 200 millió dollár lesz, de ez nem foglalja magában a belső kialakítást. A tervek szerint az első gépeket 2029-ben szállítják le. Scholl azt mondta: a repülők szén-dioxid-emissziós előírásait az úgynevezett "fenntartható légi üzemanyag" használatával lehet elérni.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Nagy esés után visszapattanás kedden az amerikai tőzsdéken, de a mai napnak is van nagy vesztese

Nagy esés után visszapattanás kedden az amerikai tőzsdéken, de a mai napnak is van nagy vesztese

Jelentős esést szenvedtek el tegnap a globális részvénypiacok, miután a befektetőkben felerősödtek az amerikai recesszióval kapcsolatos félelmek és azt kezdték árazni, hogy a Fed elkésett a kamatvágásokkal; eközben a japán jenre épített "carry trade" kis túlzással összeomlott a deviza erősödése miatt, ami hullámokat vert a globális piacokon; és végül a közel-keleti helyzet éleződése miatt a geopolitikai feszültségek is megnőttek. A tegnapi zuhanás után ma reggel megérkezett a visszapattanás, a japán tőzsde közel 10 százalékot ralizott, és Európában is eleinte úgy tűnt, hogy fellélegzés jöhet, azonban nem sokkal a kereskedés félideje előtt elkezdett lefordulni a piac, majd az újabb fordulatot az USA felpattanása okozta, ami az európai tőzsdéket is felfelé kezdte húzni délután.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×