eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Nyitókép: Pixabay

Felpörgött a használt repülőgépek iránti kereslet - megvan rá a nyomós ok

A pandémia és a Boeing egyes modelljei körüli bajok miatt virágzik a világon a használt repülőgépek piaca. A 737 Max modell problémái miatt pedig úgy tűnik, tovább nő a kereslet a régebbi gépekre.

Meglepő, de a légitársaságok vadásznak a használt repülőkre. Az Avolon lízingcég szerint az ágazat számára már most is mintegy 3000 gép „hiányzik”.

Most, miután a levegőben szakadt ki egy MAX 9-es Boeing nyílászárója, a cég korlátozta a gyártást. Ennek nyomán a légitársaságok egyre inkább arra kényszerülnek, hogy hosszabb ideig tartsák üzemben a régebbi gépeiket. A fejfájást csak fokozza számukra, hogy a hajtóműhiánytól kezdve az ellátási láncok bajain át a világ számos részén hirtelen visszaesett utazási kedvig sok kellemetlenséggel szembesülnek.

"Ez csak súlyosbítja a kínálathiányt és kitolja azt az időpontot, amikor visszatérhetünk a kiegyensúlyozott piacra" - mondta George Dimitroff, a Cirium légiközlekedési elemző cég elemzője, aki új látja, hogy

minimum 2027-ig tartanak majd a nehézségek.

A légitársaságok magasabb árakat fizetnek, hogy biztosítsák a kereslet kielégítéséhez kellő méretű flottát, mert a nemzetközi felügyelőszerv szerint az idén rekordszámú, 4,7 milliárd utasra kell felkészülni - emlékeztet tudósításában a Reuters.

A kínálat szűkössége a héten Dublinban, a vezető lízcingcégek találkozóján is téma volt.

A szokásoktól eltérően most néhány légitársaság inkább megvásárolja az eddig bérelt gépeket, minthogy lízinghosszabbításról tárgyaljon - hangzott el a találkozó margóján. Ez annak a jele, hogy "a légitársaságok tudják, hogy a fennálló problémák nem fognak egyhamar megoldódni" - tette hozzá a forrás.

A világ polgári repülőgépparkjának több mint fele lízingelt gép. Ezeknek a gépeknek a bérleti árai már jóval a január 5-i Boeing-malőr előtt is emelkedtek.

A MAX-ot megelőző, 10 éves Boeing 737-800-asok tipikus bérleti díjai 2024 januárjában havi 220 ezer dollár körül voltak, szemben a 2023. januári 183 ezer dollárral és a 2022. évi 156 ezer dollárral.

A légi cégek tulajdonában lévő repülőgépek átlagéletkora 2024-ben 16 év volt, szemben a 2019-es 14 évvel. A gépeket jellemzően 25 évig használják, de ennél tovább is repülhetnek, és ugyanolyan biztonságosak, mint az új gépek, ha megfelelően karbantartják őket, mondják szakértők.

"A légitársaságok és a lízingcégek dönthetnek úgy, hogy befektetnek az idősebb repülőgépek karbantartásába, hogy azok még négy-öt évig működjenek" - mondta Andy Cronin, az Avolon vezérigazgatója, ami jó hír a karbantartó cégeknek.

Az utasszállító repülőgépek hiánya közben nehézségeket okoz a régebbi utasszállítókat megöröklő és átalakító légi áruszállító ágazatnak, amely értéke alapján a világkereskedelemben eladott termékek egyharmadát továbbítja.

Címlapról ajánljuk
Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Tizenkét év után lett újra magyar tagja a Nemzetközi Öttusa Szövetség elnökségének, miután Gyenesei Leilát beválasztották az irányító testületbe a tisztújító kongresszuson. A világbajnok öttusázó az InfoRádióban elmondta: a sportág népszerűbbé és jobban eladhatóbbá válhat azzal, hogy a lovaglás helyére bekerült az akadályverseny a számok közé.

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×